Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Ewolucja przemiany pokoleń u roślin
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz przebieg typowej przemiany pokoleń.
Przedstawisz typy przemiany pokoleń.
Porównasz gametofity i gametangia u mszaków, paprotników jednakozarodnikowych i różnozarodnikowych, roślin nagonasiennych i okrytonasiennych.
Porównasz sporofity i sporangia u mszaków, paprotników jednakozarodnikowych i różnozarodnikowych, roślin nagonasiennych i okrytonasiennych.
Opiszesz tendencje ewolucyjne w przemianie pokoleń u roślin.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Ewolucja przemiany pokoleń u roślin”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 (w którym mają za zadanie dopasować określenia związane z przemianą pokoleń do odpowiedniej definicji) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach opracowali mapy myśli związane z tematem. Wybrane pary przedstawiają swoje propozycje, ochotnik zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie uzupełniają mapę o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Film”. Tworzą notatkę podsumowującą wiadomości w materiale. Następnie wykonują polecenie nr 1 (w którym mają za zadanie ocenić prawdziwość stwierdzenia i uzasadnić odpowiedź, odnosząc się do informacji przedstawionych w filmie). Wybrane osoby przedstawiają swoje odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia nr 2 („Wyjaśnij, dlaczego u większości współcześnie żyjących roślin lądowych sporofit uzyskuje ewolucyjną przewagę i dominuje nad gametofitem. W odpowiedzi uwzględnij garnitur chromosomowy obu pokoleń”), dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie interaktywne nr 5 (w którym mają za zadanie uzupełnić tekst dotyczący przemiany pokoleń u mszaków i paprotników), a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wybrana osoba czyta uzupełniony tekst na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 4 oraz 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Film” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.