Dopasuj określenia związane z przemianą pokoleń do ich poprawnej definicji. izomorficzna przemiana pokoleń Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit różnię się nie tylko sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, ale także morfologicznie, 2. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit nie różnią się morfologicznie, a jedynie sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, 3. proces połączenia haploidalnych gamet, w wyniku czego powstaje diploidalna zygota heteromorficzna przemiana pokoleń Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit różnię się nie tylko sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, ale także morfologicznie, 2. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit nie różnią się morfologicznie, a jedynie sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, 3. proces połączenia haploidalnych gamet, w wyniku czego powstaje diploidalna zygota gamia Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit różnię się nie tylko sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, ale także morfologicznie, 2. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit nie różnią się morfologicznie, a jedynie sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, 3. proces połączenia haploidalnych gamet, w wyniku czego powstaje diploidalna zygota
Dopasuj określenia związane z przemianą pokoleń do ich poprawnej definicji. izomorficzna przemiana pokoleń Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit różnię się nie tylko sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, ale także morfologicznie, 2. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit nie różnią się morfologicznie, a jedynie sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, 3. proces połączenia haploidalnych gamet, w wyniku czego powstaje diploidalna zygota heteromorficzna przemiana pokoleń Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit różnię się nie tylko sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, ale także morfologicznie, 2. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit nie różnią się morfologicznie, a jedynie sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, 3. proces połączenia haploidalnych gamet, w wyniku czego powstaje diploidalna zygota gamia Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit różnię się nie tylko sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, ale także morfologicznie, 2. przemiana pokoleń, w której gametofit i sporofit nie różnią się morfologicznie, a jedynie sposobem rozmnażania i liczbą chromosomów, 3. proces połączenia haploidalnych gamet, w wyniku czego powstaje diploidalna zygota
R4zTwj5L5HpPj1
Ćwiczenie 2
Zaznacz grupę organizmów, u których może występować izomorficzna i heteromorficzna przemiana pokoleń. Możliwe odpowiedzi: 1. protisty roślinopodobne, 2. mszaki, 3. rośliny nasienne, 4. paprotniki
R1cbV5H97DoKW1
Ćwiczenie 3
Zaznacz wszystkie stwierdzenia, które prawidłowo opisują przemianę pokoleń. Możliwe odpowiedzi: 1. przemiana pokoleń występuje u wszystkich roślin, 2. pokolenie haploidalne to sporofit, a diploidalne to gametofit, 3. gametofit rozmnaża się płciowo, a sporofit rozmnaża się bezpłciowo, 4. u paprotników różnozarodnikowych mikrospory to zarodniki żeńskie, a makrospory – męskie, 5. gamety i zarodniki są komórkami haploidalnymi
R1EphQKz8hl2e2
Ćwiczenie 4
Uszereguj w odpowiedniej kolejności etapy przemiany pokoleń, rozpoczynając od pokolenia rozmnażającego się płciowo. Elementy do uszeregowania: 1. Dojrzały gametofit wytwarza gametangia., 2. Z zygoty rozwija się sporofit., 3. Dojrzały sporofit wytwarza sporangia., 4. Gamety łączą się ze sobą w procesie gamii., 5. W wyniku zapłodnienia powstaje diploidalna zygota., 6. W gametangiach na drodze mitozy powstają haploidalne gamety., 7. W sporangiach na drodze mejozy powstają haploidalne spory., 8. Ze spory wyrasta gametofit.
Uszereguj w odpowiedniej kolejności etapy przemiany pokoleń, rozpoczynając od pokolenia rozmnażającego się płciowo. Elementy do uszeregowania: 1. Dojrzały gametofit wytwarza gametangia., 2. Z zygoty rozwija się sporofit., 3. Dojrzały sporofit wytwarza sporangia., 4. Gamety łączą się ze sobą w procesie gamii., 5. W wyniku zapłodnienia powstaje diploidalna zygota., 6. W gametangiach na drodze mitozy powstają haploidalne gamety., 7. W sporangiach na drodze mejozy powstają haploidalne spory., 8. Ze spory wyrasta gametofit.
R9RfJgR1bS7vp2
Ćwiczenie 5
Wybierz właściwe określenia w taki sposób, aby uzupełniony tekst przedstawiał prawidłowe informacje. U mszaków i paprotników występuje heteromorficznaizomorficzna przemiana pokoleń. Mszaki to grupa roślin, w której pokoleniem dominującym jest sporofitgametofit, mający postać ulistnionejbezlistnej łodyżki. Sporofit jest pokoleniem krótkotrwałymdługotrwałym, który po wytworzeniu zarodnikówgamet obumiera. Paprotniki to grupa roślin, w której pokoleniem dominującym jest sporofitgametofit mający postać niepozornejokazałej rośliny. Gametofit zwany przedroślemsplątkiem jest zazwyczaj pokoleniem krótkodługo żyjącym, który obumiera po usamodzielnieniu się sporofitu.
Wybierz właściwe określenia w taki sposób, aby uzupełniony tekst przedstawiał prawidłowe informacje. U mszaków i paprotników występuje heteromorficznaizomorficzna przemiana pokoleń. Mszaki to grupa roślin, w której pokoleniem dominującym jest sporofitgametofit, mający postać ulistnionejbezlistnej łodyżki. Sporofit jest pokoleniem krótkotrwałymdługotrwałym, który po wytworzeniu zarodnikówgamet obumiera. Paprotniki to grupa roślin, w której pokoleniem dominującym jest sporofitgametofit mający postać niepozornejokazałej rośliny. Gametofit zwany przedroślemsplątkiem jest zazwyczaj pokoleniem krótkodługo żyjącym, który obumiera po usamodzielnieniu się sporofitu.
2
Ćwiczenie 6
RCFWSyfJqL1lu
Ilustracja przedstawia wielokomórkowy gametofit żeński. Jest to owalna forma okalana przez dwie osłonki tworzące ujście. Widoczne są: 1. Rodnie mające mały, owalny kształt. Są dwie. Każda ma w środku po jednej, mniejszej, owalnej formie. Są koloru pomarańczowego., 2. Gametofit ma owalny kształt. Jest koloru kremowego., 3. Pozostałość po ośrodku (makrosporangium) to owalna, jasnozielona forma okalająca gametofit.
Ilustracja przedstawia wielokomórkowy gametofit żeński. Jest to owalna forma okalana przez dwie osłonki tworzące ujście. Widoczne są: 1. Rodnie mające mały, owalny kształt. Są dwie. Każda ma w środku po jednej, mniejszej, owalnej formie. Są koloru pomarańczowego., 2. Gametofit ma owalny kształt. Jest koloru kremowego., 3. Pozostałość po ośrodku (makrosporangium) to owalna, jasnozielona forma okalająca gametofit.
Budowa gametofitu.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RInNl2hMuitvb
Rozstrzygnij, czy gametofit widoczny na schemacie jest męski czy żeński oraz czy należy do rośliny nagonasiennej czy okrytonasiennej. Jest to gametofit 1. męski, 2. okrytonasiennej, 3. nagonasiennej, 4. żeński rośliny 1. męski, 2. okrytonasiennej, 3. nagonasiennej, 4. żeński.
Rozstrzygnij, czy gametofit widoczny na schemacie jest męski czy żeński oraz czy należy do rośliny nagonasiennej czy okrytonasiennej. Jest to gametofit 1. męski, 2. okrytonasiennej, 3. nagonasiennej, 4. żeński rośliny 1. męski, 2. okrytonasiennej, 3. nagonasiennej, 4. żeński.
31
Ćwiczenie 7
RbsPxvLSaoAkz
Wyjaśnij, w jaki sposób powstaje bielmo wtórne u roślin okrytonasiennych oraz dlaczego komórki bielma są triploidalne, a zygota diploidalna? (Uzupełnij).
Zastanów się, w jaki sposób zapłodnienie odbywające się z udziałem wody wpływa na występowanie mszaków i paprotników.
Zapłodnienie odbywające się z udziałem wody ogranicza występowanie roślin do siedlisk wilgotnych, w których dostępność wody determinuje możliwość rozmnażania płciowego. Zapłodnienie bez udziału wody daje roślinom możliwość opanowania bardziej różnorodnych siedlisk: od umiarkowanie wilgotnych do skrajnie suchych.
31
Ćwiczenie 8
RsgpiDdRJmjnq
Opisz cykl życiowy mszaków. Za pierwszy etap przyjmij kiełkowanie splątków z zarodników. Uwzględnij przemianę pokoleń (sporofit i gametofit) oraz ploidalność poszczególnych stadiów rozwojowych. (Uzupełnij).
Przypomnij sobie, jaka tendencja ewolucyjna dotyczy procesu wytwarzania małych i dużych zarodników.
W ewolucji przemiany pokoleń nastąpiło zwiększenie liczby wytwarzanych mikrospor, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby produkowanych makrospor. Większa produktywność mikrospor zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia plemników lub komórek plemnikowych do komórki jajowej, co przekłada się na zwiększenie efektywności rozmnażania. Z kolei mniejsza produktywność makrospor ogranicza straty energii związane z wytwarzaniem gametofitów żeńskich i komórek jajowych, które nie zostałyby wykorzystane w procesie zapłodnienia.