Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Krzak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Otrzymywanie soli w wyniku reakcji kwasów z tlenkami
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
7) projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać różnymi metodami: wodorotlenki, kwasy i sole; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia rodzaje tlenków;
zapisuje i uzgodnia równania reakcji otrzymywania soli w reakcji kwasu z tlenkiem;
proponuje sposób otrzymania wybranej soli w wyniku reakcji kwasu z tlenkiem.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza materiału źródlowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
film samouczek;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica multimedialna/tablica, kreda, marker;
rzutnik multimedialny
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja dydaktyczna. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu e‑materiału i zadaje uczniom: czy możliwa jest reakcja kwasu z tlenkiem? Jeżeli tlenek będzie reagował z kwasem, to w jaki sposób? Co powstanie w takiej reakcji? Czy wszystkie tlenki będą reagowały z kwasami?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół budowy kwasów i tlenków. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem smortfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek przedstawiający przykłady reakcji kwasów z tlenkami, które zachodzą w rzeczywistości. Po projekcji wskazani uczniowie dokonują krótkiego podsumowania filmu podkreślając jakie produkty otrzymuje się w tej reakcji chemicznej; jaki to typ reakcji chemicznej: reakcja kwasu z tlenkiem; czy w każdym przypadku reakcji kwasu z tlenkiem można zapisać równanie reakcji w formie skróconej (jeśli nie to w jakiej sytuacji)?
Eksperyment chemiczny – „Otrzymywanie soli w reakcji kwasów z tlenkami” zgodnie z instrukcją zamieszczoną w materiale pomocniczym. Nauczyciel dzieli uczniów poprzez losowanie na grupy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki przygotowane przez nauczyciela na stole laboratoryjnym. Uczniowie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski, ustalają równania przeprowadzonych reakcji, wszystko zapisują w kartach pracy. Wylosowane osoby z grup prezentują wyniki na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują pod względem merytorycznym wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Jakie są produkty reakcji kwasu z tlenkiem?
Co się dzieje ze wskaźnikiem kwasowo‑zasadowym, gdy do kwasu dodawany jest tlenek?
W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład fosforan(V) żelaza(III)?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudności sprawiło mi...
Zaskoczyło mnie...
Przypomniałam/łem sobie, że...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być użyty jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji, jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań, lub podczas przygotowywania się do sprawdzianu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do uzupełnienia swoich luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są produkty reakcji kwasu z tlenkiem?
Co się dzieje ze wskaźnikiem kwasowo‑zasadowym, gdy do kwasu dodawany jest tlenek?
W jaki sposób można otrzymać wybraną sól, na przykład azotan(V) żelaza(III)?
Doświadczenie – „Otrzymywanie soli w reakcji kwasów z tlenkami”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, bagietki, łyżeczki, statyw do probówek, pipety, zlewki, palnik, zapalniczka/zapałki.
Odczynniki chemiczne: tlenek sodu, tlenek wapnia, tlenek magnezu, tlenek miedzi(II), kwas chlorowodorowy, kwas azotowy(V), woda destylowana, wywar z czerwonej kapusty.
Instrukcja wykonania:
Przygotuj wodne roztwory kwasów.
Kolejno w probówkach umieść po 2 cmIndeks górny 33 danego kwasu, a następnie dodaj do każdej z nich niewielką ilość kwasu.
W przypadku grupy, która pracuje z tlenkiem miedzi(II), wybrana osoba z grupy w obecności nauczyciela ogrzewa probówkę tlenku z kwasem (żeby przyspieszyć reakcję).
Obserwuj zmiany.
Karty charakterystyk substancji.
Karta praca ucznia: