Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób otrzymuje się aminy aromatyczne?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
5) pisze równania reakcji otrzymywania amin alifatycznych (np. w procesie alkilowania amoniaku) i amin aromatycznych (np. otrzymywanie aniliny w wyniku reakcji redukcji nitrobenzenu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje najprostszą aminę aromatyczną;
opisuje właściwości chemiczne amin aromatycznych;
proponuje metody otrzymywania amin aromatycznych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
animacja;
ćwiczenia uczniowskie;
mapa pojęć;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Co mają wspólnego aminy aromatyczne z kolorowymi ciastami?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Co to są związki aromatyczne?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej animację „W jaki sposób otrzymuje się aminy aromatyczne?”. Po jej projekcji nauczyciel zadaje przykładowe pytania: Dlaczego amin aromatycznych nie można otrzymać w reakcji fluorowcopochodnych benzenu z amoniakiem? Jakie są metody otrzymywania amin aromatycznych? Jakie substancje redukujące można stosować w reakcji redukcji grupy nitrowej? Na czym polega reakcja selektywnej redukcji jednej grupy nitrowej w dinitropochodnych benzenu?
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia zawarte w medium.
Uczniowie analizują treści w e‑materiale pod kątem właściwości aniliny i otrzymywania aniliny. Po wyznaczonym czasie nauczyciel zapisuje hasło na tablicy – właściwości aniliny, a uczniowie podchodzą do tablicy i tworzą mapę pojęć.
Chętni lub wyznaczeni uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują przykładowe równania reakcji otrzymywania aniliny.
Uczniowie pracując w parach, wykonują zadania z części „Sprawdź się”. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
1. Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem małych kolorowych samoprzylepnych karteczek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animację uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać w ramach uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą (poniżej przykład) oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Przykład tarczy strzelniczej: