Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

W oparciu o zamieszczone wartości stałych dysocjacji oceń prawdziwość zdań dotyczących zasadowości amin według teorii Brønsteda, zaznaczając „Prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe lub „Fałsz”, jeśli jest fałszywe.

Wzór kwasu/zasady

Stała dysocjacji K

NH3

2,6·10-5

CH3NH2

4,4·10-4

C2H53N

7,4·10-4

C6H5NH2

3,8·10-10

C2H5NH2

4,7·10-4

R1FvAHL1U2jnV
Łączenie par. . Słabszą zasadą od wody jest amoniak, a silniejszą zasadą od metyloaminy jest anilina.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Aminy są silniejszymi zasadami od wody.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Alkiloaminy są silniejszymi zasadami niż amoniak.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Aminy aromatyczne są słabszymi zasadami niż aminy alifatyczne lub amoniak.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Pirydyna należy do związków heterocyklicznych. Znając jej sumaryczny wzór C5H5N, zaproponuj wzór strukturalny, a następnie odpowiedz na pytanie, czy pirydyna należy do związków aromatycznych? Odpowiedź uzasadnij.

R8xwoCZlp2bVn
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R29sHKqwWRvCm
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

W trzech probówkach znajdują się roztwory wodne następujących substancji: metanoaminy, etanolu i fenolu. Czy za pomocą uniwersalnego papierka wskaźnikowego można zidentyfikować te substancje? Odpowiedź uzasadnij, pisząc odpowiednie równania reakcji.

RoEfKuIb34mjb
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R14gyhLm8lyPN
(Uzupełnij).
1
21
Ćwiczenie 4

Najprostszą aminą aromatyczną jest anilina, czyli aminobenzen. Zapisz wzór półstukturalny tego związku, a następnie równania reakcji jej otrzymywania z benzenu, które przedstawiono na poniższym schemacie.

R1MzVWPcgG1KZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSQDBXOmuXlQn
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
2
Ćwiczenie 4

Najprostszą aminą aromatyczną jest anilina, czyli aminobenzen. Opisz krótko wzór półstukturalny tego związku, a następnie zaznacz, jakich reagentów użyjesz do przeprowadzenia reakcji przedstawionych na poniższym schemacie.

benzen  nitrobenzen  chlorowodorek aniliny  anilina
RrryPYjSy324U
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RhKRRGGJJigh1
Zaznacz reagenty potrzebne do otrzymania nitrobenzenu z benzenu. Możliwe odpowiedzi: 1. H2SO4, 2. HNO2, 3. NO2, 4. HNO3, 5. HCl
RedAlsm3mwh9J
Zaznacz reagenty potrzebne do otrzymania chlorowodorku aniliny z nitrobenzenu. Możliwe odpowiedzi: 1. HCl, 2. Pt, 3. ZnCl2, 4. Zn, 5. H2SO4
RB30GRbBNVfuy
Zaznacz reagent niezbędny do otrzymania aniliny z chlorowodorku aniliny. Możliwe odpowiedzi: 1. NaOH, 2. HCl, 3. NaCl, 4. Zn, 5. NH3
211
Ćwiczenie 5

Tyrozyna to aminokwas, który w swojej budowie zawiera pierścień aromatyczny. Ulega więc reakcji nitrowania, która jest charakterystyczna dla związków aromatycznych.

Na podstawie schematu doświadczenia oraz tego, że:

A. grupa OH jest w tym przypadku grupą dominującą pod względem efektu kierującego podstawniki w pierścieniu aromatycznym;

B. jonizacja dotyczy jedynie grupy hydroksylowej dołączonej bezpośrednio do pierścienia aromatycznego.

Zapisz wnioski i równania reakcji zachodzących w obu probówkach. Eksperyment został przeprowadzony z udziałem tyrozyny, której wzór półstrukturalny również przedstawiono poniżej.

RVNXD2goaokDD
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Z5kvIoaGf1N
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1bJ2noWHApvM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
79
31
Ćwiczenie 6

Celem zbadania właściwości fenyloaminy (aniliny) przeprowadzono następujące reakcje chemiczne:

A. Do probówki z fenyloaminą wprowadzono kwas solny.

B. Do uzyskanego roztworu w doświadczeniu A dodano roztwór wodny wodorotlenku sodu.

C. Do probówki z fenyloaminą dodano kilka kropli wody bromowej.

Opisz obserwacje do powyższych reakcji chemicznych. Napisz równania reakcji, jakie zaszły w probówkach i nazwij utworzone związki organiczne. Podaj wniosek dotyczący właściwości fenyloaminy.

R1f09QwBeRiy7
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1OCVyURkcQUA
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7

Anilina powstaje w wyniku redukcji nitrobenzenu, którą prowadzi się wodorem atomowym. Atomowy wodór otrzymuje się w reakcji cynku lub żelaza z kwasem solnym. Zaproponuj pełny zapis reakcji redukcji nitrobenzenu, przeprowadzanej za pomocą cynku i kwasu solnego, prowadzący do otrzymania aniliny.

R1ZAYDffpLxXk
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RVNqLlTZzmMaX
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Jednym ze sposobów otrzymywania aniliny jest reakcja benzamidu z wodą bromową w obecności wodorotlenku potasu. Napisz równanie reakcji otrzymywania aniliny tym sposobem.

R16blJYoTipfN
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RV6fPOafj037m
(Uzupełnij).