Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Kąty pomiędzy płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X Stereometria

Poziom podstawowy

Uczeń:

2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;

Poziom rozszerzony

Uczeń:

2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje kąt pomiędzy płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym,

  • oblicza miarę kąta pomiędzy płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym,

  • oblicza długości odcinków, pola, objętość w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

Metody pracy:

  • burza mózgów,

  • rozmowa nauczająca,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • przeźroczyste modele graniastosłupów prawidłowych sześciokątnych z zaznaczonymi odcinkami, przekrojami.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel nawiązuje do kontekstu rzeczywistego przekroju graniastosłupa i przypomina pojęcie przekroju bryły.

  2. Nauczyciel pyta o kształt, jaki może mieć przekrój graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.

  3. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wraz z nauczycielem podczas rozmowy nauczającej szukają kątów pomiędzy płaszczyznami w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.

  2. Nauczyciel prezentuje Galerię zdjęć interaktywnych, uczniowie indywidualnie odpowiadają (poprzez podnoszenie do góry zapisanych kartek lub tabliczek suchościeralnych) na pytania z tej sekcji.

  3. Nauczyciel przy wsparciu sekcji Przeczytaj prezentuje różne zastosowania kątów pomiędzy płaszczyznami w graniastosłupie.

  4. Nauczyciel wraz z uczniami dyskutują nad własnościami najbardziej charakterystycznych przekrojów (przy wsparciu sekcji Przeczytaj).

  5. Uczniowie wykonują w parach Ćwiczenia 1‑6 z sekcji Sprawdź się.

  6. Nauczyciel prezentuje odpowiedzi. Uczniowie dyskutują nad otrzymanymi wynikami – jeśli pojawiły się błędy dokonują analizy, co jest ich przyczyną.

  7. Wybrany uczeń wykonuje na tablicy ćwiczenie 8 z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dokonują samooceny według ustalonych kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

Wykonać ćwiczenie 7.

Materiały pomocnicze:

Rodzaje graniastosłupówDe2MXMRdKRodzaje graniastosłupów

Wskazówki metodyczne:

Galeria zdjęć interaktywnych może zostać wykorzystana do lekcji podsumowującej przekroje w graniastosłupach.