Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Justyna Sikora
Przedmiot: Język obcy nowożytny (język niemiecki)
Temat zajęć: Heiliger Nikolaus versus Weihnachtsmann und andere phantastische Gestalten/Św. Mikołaj kontra mikołaj i inne fantastyczne postacie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania, informowania oraz wypowiadania się na temat św. Mikołaja oraz tradycji i zwyczajów w kulturze państw niemieckojęzycznych.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje postać św. Mikołaja na tle zmian historycznych i obyczajowych;
opowiada o Krampusie – złym i przerażającym pomocniku św. Mikołaja;
opisuje różnice związane z obchodzeniem mikołajek w Niemczech i w Polsce.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje umiejętności z innych przedmiotów szkolnych na lekcji języka niemieckiego;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie fragmentów zdań w całość, powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach: podczas czytania artykułów, pisania wiadomości e‑mail);
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko w celu jego ogólnego zrozumienia; czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (wiedza ogólna).
Metody i formy pracy:
podająca: opis, wyjaśnianie, praca z tekstem źródłowym;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Po przeczytaniu krótkiego tekstu wprowadzającego na temat pielęgnowania tradycji i zwyczajów nauczyciel zapisuje na tablicy datę „der 6. Dezember” i pyta uczniów, z jaką tradycją jest ona związana.
Po uzyskaniu poprawnej odpowiedzi nauczyciel prezentuje uczniom dwa zdjęcia: św. Mikołaja – biskupa z Myry, oraz popularny wizerunek jowialnego mikołaja. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy (grupa św. Mikołaja z Myry i grupa jowialnego mikołaja) i prosi, aby zebrali jak najwięcej informacji na temat przydzielonych im postaci. Następnie uczniowie podają w języku niemieckim opis wyglądu, pochodzenie, cechy charakterystyczne oraz społeczny odbiór obu postaci.
Nauczyciel zapisuje główne myśli uczniów na tablicy, zadaje dodatkowe pytania, koryguje błędne wypowiedzi i czuwa nad prawidłowym przebiegiem tej fazy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst „Heiliger Nikolaus versus Weihnachtsmann” oraz wykonują polecenia sprawdzające zrozumienie tego tekstu (Übungen 1–3).
Nauczyciel prosi uczniów o odnalezienie w tekście pięciu przykładów przymiotników w funkcji przydawki i zapisuje je na tablicy. Na podstawie zapisanych przykładów nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie reguł dotyczących odmiany przymiotnika. Nauczyciel porządkuje podawane przez uczniów informacje i w razie potrzeby analizuje z nimi Tipp zur Grammatik.
Nauczyciel zadaje uczniom proste pytanie: Wem bringt der Nikolaus Geschenke?, a po uzyskaniu odpowiedzi zadaje przewrotne pytanie: Was passiert mit den unartigen Kindern in Polen? Uczniowie udzielają odpowiedzi (np.: dzieci otrzymują rózgę, nic nie dostają, i tak najczęściej wszyscy dostają prezenty), a nauczyciel pyta wówczas: Und was passiert mit den unartigen Kindern in Deutschland? Uczniowie podają swoje pomysły, a następnie oglądają animację na temat starogermańskiego zwyczaju związanego z diabelskim pomocnikiem św. Mikołaja – Krampusem.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (Übungen 1–3).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie indywidualnie utrwalają poznane słownictwo, zwroty i zagadnienie gramatyczne, wykonując polecenia do Aufgaben 1–6 w części Sprawdź się.
Uczniowie w parach opisują grafikę z 1896 roku, przedstawiającą św. Mikołaja i Krampusa chodzącego po domach (Aufgabe 7 w części Sprawdź się); w razie problemów z opisem udzielają sobie wzajemnie wskazówek (samopomoc uczniowska).
Praca domowa
Uczniowie piszą wiadomość e‑mail, w której opisują zwyczaje związane z obchodzeniem mikołajek w Polsce, i wskazują różnice między świętowaniem tego dnia w Polsce i w Niemczech.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D:
przed lekcją: ukazanie ludowego zwyczaju, wywodzącego się z tradycji starogermańskiej; uczniowie prowadzą wywiady z członkami swoich rodzin/znajomych lub poszukują informacji w Internecie i tworzą notatkę wizualną na temat wybranego zwyczaju;
w trakcie lekcji: uczniowie poszukują powiązań stworzonych notatek wizualnych z tradycjami/zwyczajami przedstawionymi w animacji 2D, uzupełniając swoje notatki wizualne o nowe wątki;
po lekcji: prezentacja notatek wizualnych uczniów w formie galerii notatek.