Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Ustrój odrodzonej Polski

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLII. Dzieje polityczne II Rzeczypospolitej. Uczeń:
1) charakteryzuje ustrój polityczny II Rzeczypospolitej na podstawie konstytucji marcowej z 1921 r.,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia sytuację polityczną Polski po odzyskaniu niepodległości;

  • omawia, między jakimi modelami ustrojowymi mogli wybierać autorzy Konstytucji marcowej;

  • charakteryzuje najważniejsze zapisy Konstytucji marcowej i ustrój Polski;

  • wymienia partie polityczne obecne w II Rzeczypospolitej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz wspólnie z nimi ustala kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego ustroju II Rzeczypospolitej i Konstytucji marcowej. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają.

  2. Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem i indywidualnie wykonują polecenie 1: „Wśród dwóch zacytowanych historyków wskaż tego, który bardziej pozytywnie ocenia Konstytucję marcową. Przedstaw argumenty, jakimi uzasadnia on swoje stanowisko”. Po ustalonym wcześniej czasie wybrana osoba lub ochotnik prezentuje swoją propozycję odpowiedzi. Pozostali uczniowie mogą się do niej ustosunkować, uzupełniając ją o informacje dla nich istotne. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie 2.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedzi do ćwiczeń 1 i 2. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z filmami w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do nich polecenia.

Materiały pomocnicze:

J. Pajewski, Budowa Drugiej Rzeczypospolitej 1918–1926, Poznań 1995.

P.A. Tusiński, Sejm Ustawodawczy Rzeczypospolitej Polskiej 1919–1922, Warszawa 2019.

W. Witos, Moje wspomnienia, t. 2, Paryż 1964.

W. Roszkowski, Najnowsza historia Polski 1914–1939, Warszawa 2011.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.