Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wzory skróconego mnożenia stopnia trzeciego – zastosowania
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: , , , , , , .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje nietypowe przykłady wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia
stosuje wzory skróconego mnożenia stopnia trzeciego w przekształceniach algebraicznych
ocenia swoje umiejętności stosowania wzorów skróconego mnożenia
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda za i przeciw
mapa myśli
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w grupach przypominają wory skróconego mnożenia stopnia trzeciego i sporządzają mapę myśli, na której zaznaczają ich rozliczne zastosowania.
Grupy oglądają swoje rysunki, ustalają i prezentują jedną wspólną wersję mapy myśli.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Następnie metodą za i przeciw dyskutują nad możliwościami i sensem nietypowego zastosowania wzorów skróconego mnożenia trzeciego stopnia, przedstawionych w tym materiale.
Dyskusję uzupełniają o przykłady, które nasunęły się im w trakcie pracy nad mapą myśli.
Wynikiem dyskusji powinny być wspólne wnioski na temat korzystania z gotowych wzorów i algorytmów algebraicznych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidulanie wykonują ćwiczenia sprawdzające.
Podsumowaniem zajęć jest samoocena uczniów i ocena koleżeńska.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wzory skróconego mnożenia stopnia trzeciegoWzory skróconego mnożenia stopnia trzeciego
Wskazówki metodyczne:
Ćwiczenia sprawdzające mogą być wykorzystane jako krótka kartkówka.