Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy Syzyf jest silniejszy niż jego kamień?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
bierze udział w dyskusji na temat obecności motywów mitologicznych w kulturze;
wskazuje źródła filozofii egzystencjalnej;
redaguje notatkę poświęconą głównym wyznacznikom egzystencjalizmu jako filozofii;
przedstawia los Syzyfa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat obecności motywów mitologicznych w kulturze, wspomina o licznych inspiracjach mitologią. Prosi uczniów o podanie kilku przykładów filmów, książek, gier, muzyki oraz o przytoczenie związków frazeologicznych, w których znajdują się nawiązania do mitów. Następnie odwołuje się do znajomości terminu „archetyp”. Warto zaznaczyć, że wśród archetypów wyróżniamy konkretne postacie – bohaterów, którzy dokonali niezwykłych czynów lub znaleźli się w wyjątkowych sytuacjach, zajmując określoną postawę wobec rzeczywistości. Takie cechy lub postawy mają wymiar uniwersalny.
Nauczyciel podaje temat zajęć i określa z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Wybrany uczeń na głos odczytuje treści z sekcji Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje pytania:
- Jakie jest przesłanie mitu o Syzyfie?
- Czym jest esej?
- Jakie są różnice między mitem o Syzyfie a esejem Mit Syzyfa?Uczniowie zapoznają się z wykładem filozofa, dr. Tomasza Mazura, a następnie wskazują źródła filozofii egzystencjalnej. Redagują również notatkę poświęconą głównym wyznacznikom egzystencjalizmu jako filozofii.
Na podstawie obejrzanego wykładu uczniowie biorą udział w dyskusji na temat: Co Mit Syzyfa mówi o kondycji współczesnego człowieka w kontekście filozofii egzystencjalnej? Wnioski z dyskusją zapisują w zeszytach.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wcielenie się w postać Syzyfa i krótkie przedstawienie jego losów (w formie narracji pierwszoosobowej). Pozostali uczniowie zadają pytania, np.:
- Które cechy bohatera mitologicznego przypisalibyście swoim przyjaciołom albo sobie?
- Które z elementów zdecydowały o archetypowości bohatera?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na grupy i wykonali wskazane przez niego ćwiczenia spośród 1‑8 (sekcja „Sprawdź się”). Następnie weryfikuje poprawność odpowiedzi uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje wiadomości z lekcji. Zwraca również uwagę na motyw buntu Syzyfa.
Praca domowa:
Napisz liczący co najmniej 250 słów tekst, w którym zastanowisz się nad następującą kwestią:
Syzyf to archetyp człowieka trudzącego się bezsensownie. Czy może on uosabiać każdego człowieka?
W swojej pracy odwołaj się do Mitu Syzyfa oraz innych znanych ci tekstów kultury.
Materiały pomocnicze:
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985.
Błaszczyk Tomasz, Filozofia egzystencjalna Alberta Camusa, w: „Studia Europaea Gnesnensia” 2012, nr 6, s. 167‑183.
Wskazówki metodyczne
Multimedium może służyć jako podsumowanie zajęć.