Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: On a Film Set / Na planie filmowym

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.9, II.2, II.3, II.5, III.1, III.3, III.4, V.2, V.5, V.6, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z przemysłem filmowym.

  2. Uczeń umie wskazać zawód w produkcji filmowej, który byłyby dla niego/niej odpowiedni. 

  3. Uczeń potrafi zredagować zaproszenie na przesłuchanie nastoletnich kandydatów do głównej roli w filmie.

  4. Uczeń potrafi napisać e‑mail do kolegi/koleżanki z zagranicy, relacjonując swoją niedawną wizytę na planie filmowym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z przemysłem filmowym.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat przemysłu filmowego.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozwijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem, praca z plikiem audio)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst The Amazing Film Industry i wyszukują w nim wszystkie zawody związane z przemysłem filmowym. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wyszukują informacje dotyczące zawodów, które wymienili w punkcie 1. Dzielą się informacjami na forum klasy. 

  3. Uczniowie wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi odpowiednimi fragmentami tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.

  5. Uczniowie zaznaczają w tekście przydatne wyrażenia związane z tematem lekcji, a następnie tworzą mapę pojęć, w której umieszczają najważniejsze informacje z tekstu wraz z kluczowym słownictwem.

  6. W ramach przygotowania do pracy z nagraniem uczniowie wykonują Exercise 1 (Plik audio). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  7. Uczniowie słuchają nagrania, po czym wykonują Exercise 2 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  8. Uczniowie ponownie słuchają poszczególnych fragmentów nagrania i wypisują słownictwo związane z przemysłem filmowym. Po wysłuchaniu każdego fragmentu podają na forum klasy wyrażenia, które zanotowali i starają się odtworzyć kontekst, w którym zostały one użyte.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  10. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Plik audio). Zwracają szczególną uwagę na wykorzystanie słownictwa, które pojawiło się w tekście i w pliku audio. Chętne osoby czytają prace na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach wykonują Exercise 8 (Sprawdź się). Relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): You have recently visited a film set, met various people working on a film and learned about their activities. The visit made a great impression on you. Write an email to a friend from the UK about this experience. (100–150 words).

Materiały pomocnicze: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując informacje zawarte w pliku audio, uczniowie uzupełniają mapę pojęć, którą wykonali na lekcji. Informacje z tekstu The Amazing Film Industry uzupełniają nowym słownictwem i ciekawostkami.