Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Proza odchodzących kultur
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, co kryje się pod pojęciem: proza odchodzących kultur;
przedstawia tematykę utworów: Dolina Issy, Republika marzeń, Na wysokiej połoninie;
wskazuje wydarzenia historyczne, które wpłynęły na ukształtowanie granic Polski;
wyjaśnia, w jaki sposób Czesław Miłosz, Bruno Schulz i Stanisław Vincenz przedstawiają opisane miejsca.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wyświetla na tablicy aktualną mapę Polski. Pyta uczniów o zmiany, które zaszły w jej obrębie od początku XX wieku oraz o przyczyny tych zmian. Następnie wyświetla mapę w multimedium „Mapa interaktywna”, która przedstawia dawne granice Polski z okresu 1918‑1939.
Uczniowie zapoznają się z mapą, wskazują różnice wobec aktualnych granic. Następnie wykonują polecenie 2 do multimedium.
Nauczyciel informuje, że lekcja będzie poświęcona wpływom dawnych granic, a więc i kultur na twórczość literacką, w szczególności Czesława Miłosza (Dolina Issy), Stanisława Vincenza (Na wysokiej połoninie) i Brunona Schulza (Republika marzeń). Uczniowie czytają „Wprowadzenie” do lekcji i zapoznają się z jej celami. Nauczyciel zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, która przedstawia kontekst historyczny i kulturowy dla utworów Czesława Miłosza (Dolina Issy), Stanisława Vincenza (Na wysokiej połoninie) i Brunona Schulza (Republika marzeń). Następnie wykonują polecenie 2 w sekcji „Mapa interaktywna”. W następnym kroku uczniowie podejmują się interpretacji kontekstowej i analizy fragmentów utworów w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Faza podsumowująca
Uczniowie zapoznają się z krótkim reportażem (dostępnym w internecie): Rozmowy z Andrzejem Doboszem: Huculszczyzna Stanisława Vincenza. Po projekcji dyskutują na jego temat w kontekście tematu lekcji.
Materiały dodatkowe:
Dolina Issy w reżyserii T. Konwickiego z 1982 roku.
Jerzy Jarzębski, Schulzowskie miejsca i znaki, Gdańsk 2007.
Mirosława Ołdakowska‑Kuflowa, Stanisław Vincenz wobec dziedzictwa kulturowego, Lublin 1997.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.