Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter i Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Moc źródła |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna – dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz, pogadanka |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | głośnik niewbudowany w komputer, komputer z melodią |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jak opisać zależność natężenia i amplitudy fali od odległości od punktowego źródła?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel w formie pogadanki sprawdza wiedzę uczniów na temat dźwięku i jego falowej natury. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel uruchamia melodię z komputera poprzez zewnętrzny głośnik. Zmienia ustawienie głośnika, stawiając go: w kierunku uczniów, w przeciwnym kierunku, membraną do góry oraz membraną do dołu. Uczniowie przy każdym ustawieniu opisują zmianę w odbieranym dźwięku. Następnie, przy głośniku ustawionym membraną do góry, uczniowie porównują dźwięk dobiegający z głośnika z małej i z dużej odległości. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1, 2 i 5 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 4, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może posłużyć jako przypomnienie zagadnienia mocy źródła i jego wpływu na natężenie fali. |