Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Prezydent RP a bezpieczeństwo państwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej.
zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje kompetencje Prezydenta RP w zakresie sprawowania przez niego zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi;
analizuje rolę Prezydenta RP w sytuacjach stanów nadzwyczajnych – wojennego i wyjątkowego;
rozważa znaczenie współpracy organów władzy wykonawczej w zakresie dbałości o bezpieczeństwo państwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda układanki;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie przygotowują informacje dotyczące spotkań Rady Bezpieczeństwa Narodowego (ćwiczenie 2 w sekcji Prezentacja multimedialna).
Faza wstępna
1. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają rezultaty swojej pracy w domu. Następnie krótka dyskusja nt. kwestii poruszanych podczas spotkań RBN:
Czy zagadnienia te można w jakiś sposób uporządkować?
Dlaczego to ważne, by Prezydent RP uzyskiwał informacje o poruszanych podczas RBN kwestiach?
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Praca ze prezentacją multimedialną. Podział klasy na trzyosobowe grupy. W grupach uczniowie oglądają prezentację multimedialną i opracowują mapy myśli dotyczące roli Prezydenta RP w dziedzinie bezpieczeństwa państwa (ćwiczenie 1 do prezentacji multimedialnej).
2. Uczniowie pracujący w grupach stają się ambasadorami – każdy z nich przedstawi wybrany element przygotowanej przez grupę mapy myśli reszcie klasy. Ambasadorowie z poszczególnych grup zajmujący się tym samym zagadnieniem (zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi, Rada Bezpieczeństwa Narodowego, stany nadzwyczajne) spotykają się i przedstawiają sobie wzajemnie rezultaty pracy w obszarze danego zagadnienia. Porównują i uzupełniają swoje spostrzeżenia na podstawie informacji prezentowanych przez innych ambasadorów. Następnie ambasadorowie wracają do swoich pierwotnych grup i każdy przekazuje pozostałym członkom grupy, jakie dodatkowe informacje uzyskał podczas spotkań ambasadorów i o co warto uzupełnić ich grupową mapę myśli.
3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 4, 5 i 8 z sekcji Sprawdź się. Następnie weryfikują poprawność swoich odpowiedzi z inną parą i odnotowują rozbieżności oraz ewentualne inne problemy, które pojawiły się podczas ustalania prawidłowych odpowiedzi. Po upływie czasu wyznaczonego na rozwiązanie ćwiczeń chętne/wybrane osoby przedstawiają rezultaty pracy, a pozostali uczniowie korygują lub uzupełniają odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością ustalonych ostatecznie rozwiązań i w razie potrzeby dodatkowo wyjaśnia prawidłowe rozwiązania zadań.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia 1–3 oraz 6–7. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Uczniowie układają po jednym zamkniętym pytaniu testowym obejmującym materiał z lekcji. Ochotnicy przedstawiają je na forum klasy, pozostali uczniowie odpowiadają na pytania. Autorów zarówno dobrych pytań, jak i odpowiedzi można i warto nagrodzić oceną z aktywności (np. plusem).
Praca domowa:
Rola Prezydenta RP w dziedzinie obronności państwa. Za mała? Za duża? W sam raz? – przedstaw swoje stanowisko i uzasadnij je, przywołując wybrane kompetencje Prezydenta RP i odpowiednie argumenty.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Strona internetowa prezydent.pl
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
W zależności od potencjału poznawczego uczniów można najpierw poprosić ich o opracowanie mapy myśli przy wykorzystaniu Konstytucji RP jako materiału źródłowego (w grupach), a dopiero potem wspólnie obejrzeć prezentację multimedialną jako uzupełnienie uczniowskich opracowań tematu.