Sprawdź się
Przyjrzyj się zdjęciu z pierwszego posiedzenia Rady Bezpieczeństwa Narodowego zwołanego przez prezydenta Andrzeja Dudę w dniu 9 marca 2016 r. i wykonaj zadanie.
Materiały źródłowe do ćwiczeń 4 i 5.
Konstytucja Ukrainy uchwalona na piątej sesji Rady Najwyższej 28 czerwca 1996 rokuArt. 107
Rada Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy jest organem koordynującym sprawy bezpieczeństwa narodowego i obrony przy Prezydencie Ukrainy.
Rada Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy koordynuje i kontroluje działania organów wykonawczych władzy w sferze bezpieczeństwa i obrony narodowej.
Przewodniczącym Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy jest Prezydent Ukrainy.
Skład osobowy Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy ustala Prezydent Ukrainy.
W skład Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy wchodzą z urzędu Premier Ukrainy, Minister Obrony Ukrainy, Przewodniczący Służby Bezpieczeństwa Ukrainy, Minister Spraw Wewnętrznych Ukrainy, Minister Spraw Zagranicznych Ukrainy.
W posiedzeniach Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy może uczestniczyć Przewodniczący Rady Najwyższej Ukrainy.
Decyzje Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy wchodzą w życie w oparciu o dekrety Prezydenta Ukrainy.
Kompetencje i funkcje Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy określa ustawa.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.
Armia dwóch zwierzchników. Próba analizy konstytucyjnejW dyskusji nad odpowiedzialnością za obronność i bezpieczeństwo państwa obydwa ośrodki władzy wykonawczej mają wyprowadzane z Konstytucji argumenty, które podkreślają szczególne znaczenie każdego z nich. Prezydent podkreśla, iż jego mandat konstytucyjny pochodzi z powszechnego wyboru Narodu oraz że jest najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy państwowej. Zapis ten pozwala więc skonstatować, iż pozycje konstytucyjne Prezydenta i Ministra Obrony Narodowej nie mają charakteru symetrycznego i dają przewagę w tym względzie głowie państwa.
Z kolei szef resortu obrony wyposażony jest w inny argument konstytucyjny, ponieważ ponosi przed Sejmem indywidualną odpowiedzialność za sprawy należące do jego kompetencji. Mamy tu więc do czynienia z odpowiedzialnością bieżącą, która Prezydenta RP nie dotyczy i stawia go w roli konstytucyjnego strażnika i recenzenta poczynań szefa resortu obrony. Z tego względu Minister Obrony Narodowej używa argumentu, że skoro odpowiada każdego dnia za kondycję sił zbrojnych, to ma prawo, a wręcz obowiązek, mieć decydujący wpływ na ich funkcjonowanie.
W tak zarysowanej konstrukcji konstytucyjnej efektywna współpraca na linii Prezydent RP–Rada Ministrów via Minister Obrony Narodowej w obszarze odpowiedzialności za obronność i sił zbrojnych musi odbywać się przede wszystkim na płaszczyźnie szukania w takim samym stopniu przez obydwa ośrodki władzy wykonawczej zgody i porozumienia.
Tymczasem nie jest tajemnicą, że obecnie w Polsce w momencie wybuchu jakiegokolwiek sporu politycznego zarówno między rywalizującymi obozami politycznymi, jak i sporami wewnątrz tych obozów przede wszystkim istnieje zapotrzebowanie na graczy preferujących grę o sumie zerowej. Ich deklaratywna konsensualność ma najczęściej charakter wizerunkowej gry, którą determinuje chęć zyskania kolejnych punktów w procesie budowy pozytywnego wizerunku własnej osoby.
Z czyjej inicjatywy? Dopasuj działania Prezydenta RP do odpowiedniego organu, na wniosek którego mogą być podejmowane.
nadawanie stopni generalskich, odwoływanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, wprowadzanie stanu wojennego, mianowanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, zarządzanie mobilizacji i użycia sił zbrojnych, wprowadzanie stanu wyjątkowego
Na wniosek Ministra Obrony Narodowej | |
---|---|
Na wniosek Prezesa Rady Ministrów | |
Na wniosek Rady Ministrów |
Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj zadanie.
Źródło I
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwaArt. 1
Ustawa dotyczy użycia lub pobytu poza granicami państwa związków operacyjnych i taktycznych oraz oddziałów i pododdziałów, zwanych dalej „jednostkami wojskowymi”.
Art. 2
W rozumieniu ustawy:
użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:
a) konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
b) misji pokojowej,
c) akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom;pobyt Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:
a) szkoleniach i ćwiczeniach wojskowych,
b) akcjach ratowniczych, poszukiwawczych lub humanitarnych; przepisu tego nie stosuje się do akcji ratowniczych regulowanych przepisami o ratownictwie na morzu,
c) przedsięwzięciach reprezentacyjnych.Art. 3
O użyciu jednostek wojskowych poza granicami państwa postanawia Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek:
1). Rady Ministrów – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 1 lit. a i b;
2). Prezesa Rady Ministrów – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 1 lit. c.
(…)Art. 4
O pobycie jednostek wojskowych poza granicami państwa decyzje podejmuje:
1). Rada Ministrów – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 2 lit. a, jeżeli środki na udział w szkoleniach i ćwiczeniach nie zostały uwzględnione w budżetach właściwych ministerstw;
2). minister właściwy do spraw obrony narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 2 w stosunku do podległych albo podporządkowanych mu jednostek.O podjęciu decyzji o pobycie jednostek wojskowych poza granicami państwa, Prezes Rady Ministrów powiadamia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Źródło II
Prezydent: redukcja PKW w AfganistaniePrezydent RP Bronisław Komorowski, na wniosek Rady Ministrów, 19 września podpisał postanowienie o przedłużeniu okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu. Jednocześnie zdecydował o jego znaczącej redukcji. (...)
Redukcje wynikają z planów, zgodnie z którymi Polska – podobnie jak cały Sojusz Północnoatlantycki – zakończy operację w Afganistanie w formule ISAF do końca 2014 r. Stopniowo wycofywany jest również sprzęt, z którego korzystają polscy żołnierze.
Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie uczestniczy w operacji Międzynarodowych Sił Wspierania Bezpieczeństwa (ISAF). Wspiera działania Afgańskich Sił Bezpieczeństwa w zakresie zapewniania bezpieczeństwa w części prowincji Ghazni, odpowiada za ochronę odcinka drogi Kabul–Kandahar oraz drogi Ghazni–Sharana.
Od 1 kwietnia br. głównym zadaniem polskich żołnierzy jest szkolenie afgańskich sił bezpieczeństwa, które przejęły odpowiedzialność za sytuację w prowincji. PKW zajmuje się także wspieraniem afgańskich władz i administracji lokalnej w odbudowie infrastruktury cywilnej.
Zadaniem polskiego kontyngentu jest również realizacja projektów rozwojowych i pomocowych poprawiających sytuację życiową lokalnej społeczności. Nie bez znaczenia jest też wspieranie organizacji międzynarodowych i pozarządowych w udzielaniu pomocy humanitarnej.