1
Pokaż ćwiczenia:
RAPiSduAEjwxK1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij tekst dotyczący roli Prezydenta RP w dziedzinie obronności państwa. Prezydent Rzeczypospolitej jest 1. Prezesa Rady Ministrów, 2. Marszałka Sejmu, 3. Obrony Narodowej, 4. pokoju, 5. zamieszek, 6. najwyższym zwierzchnikiem, 7. Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, 8. sprawiedliwości sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. W czasie 1. Prezesa Rady Ministrów, 2. Marszałka Sejmu, 3. Obrony Narodowej, 4. pokoju, 5. zamieszek, 6. najwyższym zwierzchnikiem, 7. Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, 8. sprawiedliwości głowa państwa sprawuje zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi za pośrednictwem Ministra 1. Prezesa Rady Ministrów, 2. Marszałka Sejmu, 3. Obrony Narodowej, 4. pokoju, 5. zamieszek, 6. najwyższym zwierzchnikiem, 7. Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, 8. sprawiedliwości. Na czas wojny Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek 1. Prezesa Rady Ministrów, 2. Marszałka Sejmu, 3. Obrony Narodowej, 4. pokoju, 5. zamieszek, 6. najwyższym zwierzchnikiem, 7. Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, 8. sprawiedliwości, mianuje 1. Prezesa Rady Ministrów, 2. Marszałka Sejmu, 3. Obrony Narodowej, 4. pokoju, 5. zamieszek, 6. najwyższym zwierzchnikiem, 7. Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, 8. sprawiedliwości. W tym samym trybie może on go odwołać.
1
Ćwiczenie 2
R1LZTbtRygFLn
Podaj, na czyj wniosek Prezydent Rzeczypospolitej nadaje określone w ustawach stopnie wojskowe. (Uzupełnij).
Re5gUqELgSaRf
Zaznacz odpowiedź, która jest najbliższa twojej. Przekonaj się, czy jest poprawna. Możliwe odpowiedzi: 1. ministra obrony narodowej, 2. Prezesa Rady Ministrów, 3. Rady Ministrów, 4. szefa Sztabu Generalnego
21
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się zdjęciu z pierwszego posiedzenia Rady Bezpieczeństwa Narodowego zwołanego przez prezydenta Andrzeja Dudę w dniu 9 marca 2016 r. i wykonaj zadanie.

R1YB6DkaCWDGJ
Źródło: bbn.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1LiPjfYWAyar
Na podstawie danych z dostępnych ci źródeł wskaż pięciu polityków, którzy weszli w skład Rady z powodu pełnionych przez nich funkcji. Zapisz ich nazwiska i funkcje. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3
RYtIXHqkhpKoA
(Uzupełnij).

Materiały źródłowe do ćwiczeń 4 i 5.

RGCC3V2Ax5O3Y

Przycisk umożliwiający pobranie załącznika w formacie pdf.

Rada Bezpieczeństwa Narodowego
Plik PDF o rozmiarze 35.32 KB w języku polskim
1
Konstytucja Ukrainy uchwalona na piątej sesji Rady Najwyższej 28 czerwca 1996 roku

Art. 107

Rada Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy jest organem koordynującym sprawy bezpieczeństwa narodowego i obrony przy Prezydencie Ukrainy.

Rada Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy koordynuje i kontroluje działania organów wykonawczych władzy w sferze bezpieczeństwa i obrony narodowej.

Przewodniczącym Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy jest Prezydent Ukrainy.

Skład osobowy Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy ustala Prezydent Ukrainy.

W skład Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy wchodzą z urzędu Premier Ukrainy, Minister Obrony Ukrainy, Przewodniczący Służby Bezpieczeństwa Ukrainy, Minister Spraw Wewnętrznych Ukrainy, Minister Spraw Zagranicznych Ukrainy.

W posiedzeniach Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy może uczestniczyć Przewodniczący Rady Najwyższej Ukrainy.

Decyzje Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy wchodzą w życie w oparciu o dekrety Prezydenta Ukrainy.

Kompetencje i funkcje Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy określa ustawa.

4 Źródło: Konstytucja Ukrainy uchwalona na piątej sesji Rady Najwyższej 28 czerwca 1996 roku, tłum. Ewa Toczek, dostępny w internecie: libr.sejm.gov.pl [dostęp 26.01.2021 r.].
21
Ćwiczenie 4
RLzbnF4zj0Pzh
Zapoznaj się z fragmentem ukraińskiej konstytucji dotyczącym Rady Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy oraz z dokumentem ze strony polskiego Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Podaj różnice w funkcjonowaniu tego organu w porównaniu z polską Radą Bezpieczeństwa Narodowego. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
R1SMQkkfkla3C
Rozstrzygnij, która z instytucji – polska Rada Bezpieczeństwa Narodowego czy Rada Bezpieczeństwa i Obrony Narodowej Ukrainy – ma większe kompetencje w dziedzinie ochrony bezpieczeństwa. Uzasadnij swoją odpowiedź. Rozstrzygnięcie (Wybierz: RBN, RBiON) Uzasadnienie (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Artur Jagnieża Armia dwóch zwierzchników. Próba analizy konstytucyjnej

W dyskusji nad odpowiedzialnością za obronność i bezpieczeństwo państwa obydwa ośrodki władzy wykonawczej mają wyprowadzane z Konstytucji argumenty, które podkreślają szczególne znaczenie każdego z nich. Prezydent podkreśla, iż jego mandat konstytucyjny pochodzi z powszechnego wyboru Narodu oraz że jest najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy państwowej. Zapis ten pozwala więc skonstatować, iż pozycje konstytucyjne Prezydenta i Ministra Obrony Narodowej nie mają charakteru symetrycznego i dają przewagę w tym względzie głowie państwa.

Z kolei szef resortu obrony wyposażony jest w inny argument konstytucyjny, ponieważ ponosi przed Sejmem indywidualną odpowiedzialność za sprawy należące do jego kompetencji. Mamy tu więc do czynienia z odpowiedzialnością bieżącą, która Prezydenta RP nie dotyczy i stawia go w roli konstytucyjnego strażnika i recenzenta poczynań szefa resortu obrony. Z tego względu Minister Obrony Narodowej używa argumentu, że skoro odpowiada każdego dnia za kondycję sił zbrojnych, to ma prawo, a wręcz obowiązek, mieć decydujący wpływ na ich funkcjonowanie.

W tak zarysowanej konstrukcji konstytucyjnej efektywna współpraca na linii Prezydent RP–Rada Ministrów via Minister Obrony Narodowej w obszarze odpowiedzialności za obronność i sił zbrojnych musi odbywać się przede wszystkim na płaszczyźnie szukania w takim samym stopniu przez obydwa ośrodki władzy wykonawczej zgody i porozumienia.

Tymczasem nie jest tajemnicą, że obecnie w Polsce w momencie wybuchu jakiegokolwiek sporu politycznego zarówno między rywalizującymi obozami politycznymi, jak i sporami wewnątrz tych obozów przede wszystkim istnieje zapotrzebowanie na graczy preferujących grę o sumie zerowej. Ich deklaratywna konsensualność ma najczęściej charakter wizerunkowej gry, którą determinuje chęć zyskania kolejnych punktów w procesie budowy pozytywnego wizerunku własnej osoby.

3 Źródło: Artur Jagnieża, Armia dwóch zwierzchników. Próba analizy konstytucyjnej, 31.10.2017 r., dostępny w internecie: defence24.pl [dostęp 20.07.2019 r.].
RBUjA8nv611Yt
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Autor tekstu uważa, że efektywna współpraca między Prezydentem RP a Ministrem Obrony Narodowej uzależniona jest od reprezentowanej przez każdego z nich opcji politycznej.
prawda/fałsz

W ocenie autora tekstu pozycja konstytucyjna Prezydenta RP daje mu w zakresie obronności i bezpieczeństwa przewagę nad Ministrem Obrony Narodowej.
prawda/fałsz

Minister Obrony Narodowej twierdzi, że skoro przypisuje mu się odpowiedzialność za funkcjonowanie sił zbrojnych, powinien mieć bezpośredni wpływ na ich funkcjonowanie.
prawda/fałsz
RhSxolM1sM7sn3
Ćwiczenie 7
Z czyjej inicjatywy? Dopasuj działania Prezydenta RP do odpowiedniego organu, na wniosek którego mogą być podejmowane. Na wniosek Ministra Obrony Narodowej Możliwe odpowiedzi: 1. nadawanie stopni generalskich, 2. mianowanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, 3. odwoływanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, 4. wprowadzanie stanu wyjątkowego, 5. wprowadzanie stanu wojennego, 6. zarządzanie mobilizacji i użycia sił zbrojnych Na wniosek Prezesa Rady Ministrów Możliwe odpowiedzi: 1. nadawanie stopni generalskich, 2. mianowanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, 3. odwoływanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, 4. wprowadzanie stanu wyjątkowego, 5. wprowadzanie stanu wojennego, 6. zarządzanie mobilizacji i użycia sił zbrojnych Na wniosek Rady Ministrów Możliwe odpowiedzi: 1. nadawanie stopni generalskich, 2. mianowanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, 3. odwoływanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych, 4. wprowadzanie stanu wyjątkowego, 5. wprowadzanie stanu wojennego, 6. zarządzanie mobilizacji i użycia sił zbrojnych
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj zadanie.

Źródło I

1
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa

Art. 1

Ustawa dotyczy użycia lub pobytu poza granicami państwa związków operacyjnych i taktycznych oraz oddziałów i pododdziałów, zwanych dalej „jednostkami wojskowymi”.

Art. 2

W rozumieniu ustawy:

  1. użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:
    a) konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
    b) misji pokojowej,
    c) akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom;

  2. pobyt Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:
    a) szkoleniach i ćwiczeniach wojskowych,
    b) akcjach ratowniczych, poszukiwawczych lub humanitarnych; przepisu tego nie stosuje się do akcji ratowniczych regulowanych przepisami o ratownictwie na morzu,
    c) przedsięwzięciach reprezentacyjnych.

Art. 3

  1. O użyciu jednostek wojskowych poza granicami państwa postanawia Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek:
    1). Rady Ministrów – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 1 lit. a i b;
    2). Prezesa Rady Ministrów – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 1 lit. c.
    (…)

Art. 4

  1. O pobycie jednostek wojskowych poza granicami państwa decyzje podejmuje:
    1). Rada Ministrów – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 2 lit. a, jeżeli środki na udział w szkoleniach i ćwiczeniach nie zostały uwzględnione w budżetach właściwych ministerstw;
    2). minister właściwy do spraw obrony narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych – w sytuacjach określonych w art. 2 pkt 2 w stosunku do podległych albo podporządkowanych mu jednostek.

  2. O podjęciu decyzji o pobycie jednostek wojskowych poza granicami państwa, Prezes Rady Ministrów powiadamia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

2 Źródło: Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 26.01.2021 r.].

Źródło II

1
Prezydent: redukcja PKW w Afganistanie

Prezydent RP Bronisław Komorowski, na wniosek Rady Ministrów, 19 września podpisał postanowienie o przedłużeniu okresu użycia Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Islamskiej Republice Afganistanu. Jednocześnie zdecydował o jego znaczącej redukcji. (...)

Redukcje wynikają z planów, zgodnie z którymi Polska – podobnie jak cały Sojusz Północnoatlantycki – zakończy operację w Afganistanie w formule ISAF do końca 2014 r. Stopniowo wycofywany jest również sprzęt, z którego korzystają polscy żołnierze.

Polski Kontyngent Wojskowy w Afganistanie uczestniczy w operacji Międzynarodowych Sił Wspierania Bezpieczeństwa (ISAF). Wspiera działania Afgańskich Sił Bezpieczeństwa w zakresie zapewniania bezpieczeństwa w części prowincji Ghazni, odpowiada za ochronę odcinka drogi Kabul–Kandahar oraz drogi Ghazni–Sharana.

Od 1 kwietnia br. głównym zadaniem polskich żołnierzy jest szkolenie afgańskich sił bezpieczeństwa, które przejęły odpowiedzialność za sytuację w prowincji. PKW zajmuje się także wspieraniem afgańskich władz i administracji lokalnej w odbudowie infrastruktury cywilnej.

Zadaniem polskiego kontyngentu jest również realizacja projektów rozwojowych i pomocowych poprawiających sytuację życiową lokalnej społeczności. Nie bez znaczenia jest też wspieranie organizacji międzynarodowych i pozarządowych w udzielaniu pomocy humanitarnej.

1 Źródło: Prezydent: redukcja PKW w Afganistanie, 23.09.2013 r., dostępny w internecie: polska-zbrojna.pl [dostęp 20.07.2019 r.].
RQfxhP9BhQjxx
Wskaż przepis, na podstawie którego to Prezydent RP podjął decyzję, o której mowa w zamieszczonym artykule. Uzasadnij swój wybór, powołując się na odpowiednie informacje z obu tekstów źródłowych. Przepis, na podstawie którego Prezydent RP podjął decyzję: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).