Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Margaret Abbott – The First US' Female Olympic Champion / Margaret Abbott – pierwsza mistrzyni olimpijska w USA

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.5, II.7, III.4, IV.6, V.6, VII.4, VIII.3, IX.1, X, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu igrzysk olimpijskich.

  2. Uczeń prezentuje opinię na temat olimpijskiego motta All nationsall games i jego zasadności.

  3. Uczeń przedstawia swoje przemyślenia na temat udziału kobiet w igrzyskach olimpijskich.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat igrzysk olimpijskich z udziałem kobiet.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat nierówności płci w historii igrzysk.

  3. Uczeń kształtuje wrażliwość w kwestii nierówności płci i rozwija kompetencje obywatelskie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/audiobookiem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na podpis pod zdjęciem w sekcji Przeczytaj – Equality is one of the fundamentals of the Olympic Games – i pyta: How do you understand the statement? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Następnie tworzą własne zdania ze słownictwem z zadania.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu An Accidental Champion i wybierają prawidłową odpowiedź w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie rozmawiają w małych grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 4 (Przeczytaj):

  • Do you think Margaret Abbott deserves to go down in history of the Olympics? Why? Why not?

  • What does the Olympic motto: All nations all games mean? Did the first modern era Olympic Games fully subscribe to this principle? Why? Why not?

Reprezentanci grup podsumowują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

  1. W ramach przygotowania do pracy z audiobookiem uczniowie wykonują Exercise 1 (audiobook).

  2. Uczniowie zapoznają się z nagraniem (audiobook) i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Starają się je uzasadnić informacjami z nagrania.

  3. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują Exercise 34 (audiobook). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.

  4. Uczniowie wykonują ustnie w parach Exercise 5 (audiobook). Podają argumenty za i przeciw, a nauczyciel zapisuje je na tablicy, zachęcając do podjęcia dyskusji ogólnoklasowej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie pracują w parach i dyskutują na temat wypowiedzi Jackiego JoynerKersee – Exercise 7 (Sprawdź się): “The only person who can stop you from reaching your goals is you.” Po zakończeniu rozmów chętni relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2,4,6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have recently watched a documentary about the history of women’s participation in the Olympic Games. Write an email to your friend in which you will share your findings. In the email:

  • inform when the first modern era Olympics took place and explain why women were banned from them;

  • mention which sport disciplines women were allowed to compete in and why;

  • give an example of a female athlete who was a pathfinder in her discipline;

  • write how you feel about women’s participation in the Olympics.

Your email should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Audiobook z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą listę 10 pytań na temat treści zawartych w audiobooku. Następnie pracują w parach i zadają pytania koledze/koleżance, którego/której zadaniem jest udzielenie odpowiedzi.