Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Sondaż: między pytaniem a odpowiedzią
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje podstawowe zasady, jakich należy przestrzegać przy konstruowaniu pytań sondażowych;
identyfikuje błędy konstrukcyjne w pytaniach sondażowych;
konstruuje prosty kwestionariusz do badania sondażowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sondaż: między pytaniem a odpowiedzią”. Prosi uczestników zajęć o odpowiedź na pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”, przy czym uczniowie, oprócz wyboru odpowiedzi w ćwiczeniu 1, muszą też ujawnić ją na forum klasy.
Dyskusja na temat tego, jak uczniowie się czuli, kiedy musieli upublicznić swój wybór.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy przedstawione w ćwiczeniu 2 w sekcji „Badanie 1”. Następnie reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Animacja RSA”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału – tworzą pytania sondażowe, które „testują” na reszcie klasy. Wspólnie omawiane są popełnione błędy.
Uczniowie słuchają audiobooka, zapisują problemy i pytania z nim związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Na końcu przystępują do rozwiązywania zadań w sposób indywidualny.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ponownie odpowiadają na pytanie sondażowe postawione na wcześniejszym etapie zajęć, jednak zestaw odpowiedzi jest zmieniony – skonstuowany poprawnie (ćw. 1 w sekcji Badanie 2). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.
Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji Badanie 2. Uczniowie porównują wyniki sondażów przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.
Dyskusja dotycząca nie tylko właściwego przygotowania pytań do kwestionariuszy, ale także stwarzania bezpiecznej atmosfery dla respondentów.
Praca domowa:
Przygotuj kwestionariusz, który pozwoli ci zbadać wybraną dziedzinę życia szkolnego. Zastosuj różne formy pytań.
Materiały pomocnicze:
Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
CBOS, Sondażowe kłamstwa, czyli o czym nie wypada mówić ankieterowi, Komunikat z badań nr 111/2014, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja RSA” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.