Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Sondaż: między pytaniem a odpowiedzią

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

10) przygotowuje i przeprowadza w najbliższym otoczeniu minisondaż opinii publicznej na temat dotyczący polityki i interpretuje jego wyniki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje podstawowe zasady, jakich należy przestrzegać przy konstruowaniu pytań sondażowych;

  • identyfikuje błędy konstrukcyjne w pytaniach sondażowych;

  • konstruuje prosty kwestionariusz do badania sondażowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Sondaż: między pytaniem a odpowiedzią”. Prosi uczestników zajęć o odpowiedź na pytanie sondażowe z sekcji „Badanie 1”, przy czym uczniowie, oprócz wyboru odpowiedzi w ćwiczeniu 1, muszą też ujawnić ją na forum klasy.

  2. Dyskusja na temat tego, jak uczniowie się czuli, kiedy musieli upublicznić swój wybór.

  3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Podział klasy na grupy. Każdy zespół rozważa problemy przedstawione w ćwiczeniu 2 w sekcji „Badanie 1”. Następnie reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy, które są wspólnie dyskutowane przez uczniów.

  2. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Animacja RSA”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału – tworzą pytania sondażowe, które „testują” na reszcie klasy. Wspólnie omawiane są popełnione błędy.

  3. Uczniowie słuchają audiobooka, zapisują problemy i pytania z nim związane. Następnie prowadzą dyskusję, która pozwala lepiej zrozumieć poruszaną tematykę. Na końcu przystępują do rozwiązywania zadań w sposób indywidualny.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie ponownie odpowiadają na pytanie sondażowe postawione na wcześniejszym etapie zajęć, jednak zestaw odpowiedzi jest zmieniony – skonstuowany poprawnie (ćw. 1 w sekcji Badanie 2). Wyniki są wyświetlone na tablicy interaktywnej.

  2. Podział na grupy. Każda z nich wykonuje ćwiczenie 2 w sekcji Badanie 2. Uczniowie porównują wyniki sondażów przeprowadzonych w klasie. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi, które są wspólnie omawiane i porównywane.

  3. Dyskusja dotycząca nie tylko właściwego przygotowania pytań do kwestionariuszy, ale także stwarzania bezpiecznej atmosfery dla respondentów.

Praca domowa:

  • Przygotuj kwestionariusz, który pozwoli ci zbadać wybraną dziedzinę życia szkolnego. Zastosuj różne formy pytań.

Materiały pomocnicze:

  • Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

  • CBOS, Sondażowe kłamstwa, czyli o czym nie wypada mówić ankieterowi, Komunikat z badań nr 111/2014, Warszawa 2014.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja RSA” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.