Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Współzależność zmian pola magnetycznego i elektrycznego w ujęciu jakościowym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zjawiska indukcji elektromagnetycznej. Zwłaszcza istotne jest w tym miejscu podkreślenie, że prąd indukcyjny można wzbudzać nie poruszając ani obwodem, ani źródłem pola magnetycznego. Wystarczy zmieniać wartość indukcji w obszarze obwodu. Tłumaczymy wtedy przepływ prądu pojawieniem się wirowego pola elektrycznego na skutek zmian pola magnetycznego. Pytanie, które postawili fizycy: czy istnieje proces odwrotny. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, podobnie jak jest to zrealizowane w materiale, omawia albo przypomina pojęcie krążenia (opisane w e‑materiale „Co to znaczy, że pole elektryczne bądź magnetyczne jest wirowe?”) . Mówi o prawie Ampere’a i o tym, że Maxwell uzupełnił to prawo, bo zauważył, że nie tylko prąd jest źródłem wirowego pola magnetycznego, ale także zmienne pole elektryczne. Tutaj nasuwa się konieczność opowiedzenia przynajmniej pokrótce o fali elektromagnetycznej. Samouczek może być tu potraktowany fakultatywnie; zrealizowany bądź nie w zależności od możliwości zespołu klasowego. Zawiera on rozumowanie Maxwella dotyczące rozładowującego się kondensatora, które doprowadziło go do odkrycia. | |
Faza podsumowująca: | |
W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 3, 5, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 2, 4, 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek może być wykorzystany przy realizowaniu tematów związanych z prawem Ampere'a. Można by samouczek zadać ambitniejszym uczniom do studiowaniu w domu, tak aby jeden z nich przedstawił klasie rozumowanie Maxwella. |