Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Podboje Rzymu. Wojny punickie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje kolejne podboje Rzymu i powstanie imperium rzymskiego;
wyjaśnia, czym były rzymskie prowincje;
przedstawia przebieg trzech wojen punickich;
wyjaśnia, dlaczego zniszczenie Kartaginy stało się celem Rzymu;
omawia najważniejsze bitwy wojen punickich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z akapitem „Pierwsze podboje Rzymu – zajęcie Italii” w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi jedną osobę o zreferowanie najważniejszych faktów, w razie potrzeby dopowiada ważne informacje.
Nauczyciel omawia przyczyny i przebieg pierwszej oraz drugiej wojny punickiej. Wspomina o zagrożeniu, jakim była dla Rzymu armia Hannibala, omawia przebieg bitwy pod Kannami. Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 i 4 z sekcji „Mapa interaktywna + Sprawdź się”.
Nauczyciel przechodzi do omówienia wyprawy Scypiona Afrykańskiego. Odtwarza animację prezentującą przebieg bitwy pod Zamą. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1: „Oceń taktykę walki obu stron. Jak myślisz, który element planu Hannibala zawiódł i dlaczego?”, następnie wspólnie omawiają swoje propozycje odpowiedzi. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o znaczenie bitwy pod Zamą dla Kartaginy oraz Rzymu.
Prowadzący kończy wykład, przedstawiając przebieg i wynik trzeciej wojny punickiej.
Praca z drugim multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie indywidualnie zapoznają się z mapą interaktywną, a następnie wykonują polecenie 2 do mapy, wybierają najważniejszy według nich czynnik, który zadecydował o zwycięstwie Rzymu w drugiej wojnie punickiej, i uzasadniają swój wybór. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swojej propozycji i uzasadnienia. Następnie uczniowie wykonują polecenie 3, analizując plan bitwy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 1 z sekcji „Mapa interaktywna + Sprawdź się”, zapisując przyczyny konsekwencje ekspansji republikańskiego Rzymu. Następuje wspólna weryfikacja odpowiedzi, nauczyciel w razie konieczności uzupełnia odpowiedzi uczniów lub je poprawia.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Podboje Rzymu. Wojny punickie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej ucznia oraz pracy klasy.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Mapa interaktywna + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Wielka historia Polski, tomy 1‑10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
Czasopismo historyczne Mówią wieki
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wybór tekstów źródłowych do wskazanej epoki.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z animacją przed lekcją. Chętne osoby mogą, wykorzystując animację jako wzór, przygotować prezentację ukazującą przebieg bitwy pod Kannami. Wówczas prezentują ten przebieg w miejsce opowieści nauczyciela, a uczniowie nie oglądają już animacji w trakcie lekcji, tylko od razu przechodzą do wykonywania dołączonych do niej poleceń.