Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak zmienia się rozpuszczalność różnych gazów w wodzie w różnych warunkach p i T?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Roztwory. Uczeń:

2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe i molowe oraz rozpuszczalność.

Zakres rozszerzony

V. Roztwory. Uczeń:

2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe lub molowe oraz rozpuszczalność.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia czynniki, które wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie;

  • analizuje wpływ budowy cząsteczek gazów na ich rozpuszczalność;

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Forma pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Co dzieje się z gazowanym napojem pozostawionym na działanie promieni słonecznych?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie czynniki wpływają na rozpuszczalność gazów?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Na podstawie dyskusji w fazie wstępnej, dotyczącej ogrzanego promieniami słonecznymi gazowanego napoju, uczniowie wysuwają wnioski dotyczące wpływu temperatury na rozpuszczalność dwutlenku węgla w wodzie.

  2. W toku analizy przedstawionego przykładu, nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przeanalizowanie wykresu zależności rozpuszczalności różnych gazów od temperatury (wykres zawarty w e‑materiale). Po minionym czasie, nauczyciel pyta wskazanego ucznia: Jaka istnieje zależność między rozpuszczalnością gazów a temperaturą? Uczniowie zapisują wnioski w zeszycie.

  3. Uczniowie analizują wykres zależności rozpuszczalności gazów od ciśnienia (zawarty w e‑materiale). Na forum wysuwają wnioski i zapisują je w zeszycie.

  4. Uczniowie analizują materiał źródłowy na temat katastrofy w Nyos. Po minionym czasie, chętna osoba dokonuje ustnie na forum streszczenia tekstu. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jaki jest związek katastrofy z tematem lekcji? Czy znacie inne podobne katastrofy lub wpływy rozpuszczalności gazów na środowisko naturalne? – dyskusja.

  5. Na podstawie dyskusji dydaktycznej, uczniowie przygotowują odpowiednią notatkę do zeszytu. Mogą w niej zawrzeć informacje typu: wpływ zmniejszenia rozpuszczalności gazów pod wpływem czego/w czym? Na środowisko naturalne – ocieplenie klimatu, wymienić kilka katastrof spowodowanych takimi wpływami, przemysłowe zastosowanie rozpuszczalności gazów itp.

  6. Uczniowie w parach sprawdzają zależność między rozpuszczalnością tlenku węgla(IV) w wodzie a zmianami temperatury i ciśnienia. Następnie rozwiązują zawarte w medium ćwiczenia.

  7. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to jest rozpuszczalność? Jakie czynniki wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie? Jak temperatura i ciśnienie wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie? Jak wytłumaczysz pojęcie sił dyspersyjnych Londona? Na czym polegają oddziaływania dipol‑dipol?

  2. Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Zrozumiałem/łam, że...

  • Zaskoczyło mnie...

  • Dowiedziałem/łam się...

  • Łatwe było dla mnie...

  • Trudne było dla mnie...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może być przydatna do samodzielnego zrozumienia rozpuszczalności gazów w zależności od zmiany ciśnienia i temperatury podczas przygotowywania się do lekcji, sprawdzianu oraz dla uczniów nieobecnych na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest rozpuszczalność?

  • Jakie czynniki wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie?

  • Jak temperatura i ciśnienie wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie?

  • Jak wytłumaczysz pojęcie sił dyspersyjnych Londona?

  • Na czym polegają oddziaływania dipol‑dipol?