Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zmienia się rozpuszczalność różnych gazów w wodzie w różnych warunkach p i T?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Roztwory. Uczeń:
2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe i molowe oraz rozpuszczalność.
Zakres rozszerzony
V. Roztwory. Uczeń:
2) wykonuje obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć: stężenie procentowe lub molowe oraz rozpuszczalność.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia czynniki, które wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie;
analizuje wpływ budowy cząsteczek gazów na ich rozpuszczalność;
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Forma pracy:
praca zbiorowa;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie uczniom: Co dzieje się z gazowanym napojem pozostawionym na działanie promieni słonecznych?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie: Jakie czynniki wpływają na rozpuszczalność gazów?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Na podstawie dyskusji w fazie wstępnej, dotyczącej ogrzanego promieniami słonecznymi gazowanego napoju, uczniowie wysuwają wnioski dotyczące wpływu temperatury na rozpuszczalność dwutlenku węgla w wodzie.
W toku analizy przedstawionego przykładu, nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przeanalizowanie wykresu zależności rozpuszczalności różnych gazów od temperatury (wykres zawarty w e‑materiale). Po minionym czasie, nauczyciel pyta wskazanego ucznia: Jaka istnieje zależność między rozpuszczalnością gazów a temperaturą? Uczniowie zapisują wnioski w zeszycie.
Uczniowie analizują wykres zależności rozpuszczalności gazów od ciśnienia (zawarty w e‑materiale). Na forum wysuwają wnioski i zapisują je w zeszycie.
Uczniowie analizują materiał źródłowy na temat katastrofy w Nyos. Po minionym czasie, chętna osoba dokonuje ustnie na forum streszczenia tekstu. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Jaki jest związek katastrofy z tematem lekcji? Czy znacie inne podobne katastrofy lub wpływy rozpuszczalności gazów na środowisko naturalne? – dyskusja.
Na podstawie dyskusji dydaktycznej, uczniowie przygotowują odpowiednią notatkę do zeszytu. Mogą w niej zawrzeć informacje typu: wpływ zmniejszenia rozpuszczalności gazów pod wpływem czego/w czym? Na środowisko naturalne – ocieplenie klimatu, wymienić kilka katastrof spowodowanych takimi wpływami, przemysłowe zastosowanie rozpuszczalności gazów itp.
Uczniowie w parach sprawdzają zależność między rozpuszczalnością tlenku węgla(IV) w wodzie a zmianami temperatury i ciśnienia. Następnie rozwiązują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to jest rozpuszczalność? Jakie czynniki wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie? Jak temperatura i ciśnienie wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie? Jak wytłumaczysz pojęcie sił dyspersyjnych Londona? Na czym polegają oddziaływania dipol‑dipol?
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Łatwe było dla mnie...
Trudne było dla mnie...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Symulacja interaktywna może być przydatna do samodzielnego zrozumienia rozpuszczalności gazów w zależności od zmiany ciśnienia i temperatury podczas przygotowywania się do lekcji, sprawdzianu oraz dla uczniów nieobecnych na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest rozpuszczalność?
Jakie czynniki wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie?
Jak temperatura i ciśnienie wpływają na rozpuszczalność gazów w wodzie?
Jak wytłumaczysz pojęcie sił dyspersyjnych Londona?
Na czym polegają oddziaływania dipol‑dipol?