Uzupełnij luki w zdaniach, przeciągając podane wyrazy we właściwe miejsca. Efektywność rozpuszczania gazu w wodzie pod danym ciśnieniem jest 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie proporcjonalne do zmian temperatury:
wzrost temperatury – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie;
obniżenie temperatury – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie.
Efektywność rozpuszczania gazu w wodzie w danej temperaturze jest 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie proporcjonalne do zmian ciśnienia:
zwiększenie ciśnienia – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie;
zmniejszenie ciśnienia – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie.
Uzupełnij luki w zdaniach, przeciągając podane wyrazy we właściwe miejsca. Efektywność rozpuszczania gazu w wodzie pod danym ciśnieniem jest 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie proporcjonalne do zmian temperatury:
wzrost temperatury – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie;
obniżenie temperatury – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie.
Efektywność rozpuszczania gazu w wodzie w danej temperaturze jest 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie proporcjonalne do zmian ciśnienia:
zwiększenie ciśnienia – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie;
zmniejszenie ciśnienia – powoduje 1. zmniejszenie, 2. zmniejszenie, 3. odwrotnie, 4. zwiększenie, 5. wprost, 6. zwiększenie ilości gazu w mieszaninie.
R13DRmZOj0Kok1
Ćwiczenie 2
Wskaż prawidłowe zdanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Polarne cząsteczki mają większą rozpuszczalność od cząsteczek tlenu, ponieważ ulegają przyciąganiu z cząsteczkami wody na skutek oddziaływań typu dipol‑dipol., 2. Polarne cząsteczki mają mniejszą rozpuszczalność od cząsteczek tlenu, ponieważ ulegają przyciąganiu z cząsteczkami wody na skutek oddziaływań typu dipol‑dipol., 3. Polarne cząsteczki wykazują większą rozpuszczalność od cząsteczek tlenu, ponieważ ulegają odpychaniu z cząsteczkami wody, na skutek występowania sił dyspersyjnych Londona.
1
Ćwiczenie 3
Analizując poniższy wykres, odpowiedz na pytanie, czy w wody można rozpuścić azotu w temperaturze .
R13QCVyegIAgt
Ilustracja przedstawiająca wykres zależności rozpuszczalności od temperatury. Oś pionowa reprezentuje rozpuszczalność wyrażoną w gramach na 100 gramów wody w zakresie od zera do 0,007. Z kolei oś pozioma odpowiada temperaturze wyrażonej w stopniach Celsjusza w zakresie od zera do stu stopni. Funkcje odpowiadające rozpuszczalności obu gazów, tlenu oraz azotu, są malejące a krzywe, które je reprezentują, tworzą łagodne łuki z asymptotami poziomymi. Do wykresu rozpuszczalność tlenu należą między innymi następujące punkty: , , , , , . Do wykresu funkcji odpowiadającej rozpuszczalności azotu należą między innymi następujące punkty: , , , , , .
Wykres zależności rozpuszczalności tlenu i azotu od temperatury
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RO7CXx3a3kI5U
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Analizując wykres rozpuszczalności, można stwierdzić, że nie da się w wody rozpuścić azotu, ponieważ w można rozpuścić ok. .
R1KShw25x2YVE2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań, zaznaczając, czy stwierdzenie jest poprawne czy nie.. Oziębienie wody, przed rozpuszczeniem w niej chlorowodoru, zwiększy jego rozpuszczalność.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź. Rozpuszczalność tlenu jest znacznie większa niż rozpuszczalność chlorowodoru w wodzie.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź. Rozpuszczalność gazów wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie tak samo dla wszystkich gazów.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź. W roztworze nasyconym można rozpuścić dowolną ilość substancji.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych zdań, zaznaczając, czy stwierdzenie jest poprawne czy nie.. Oziębienie wody, przed rozpuszczeniem w niej chlorowodoru, zwiększy jego rozpuszczalność.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź. Rozpuszczalność tlenu jest znacznie większa niż rozpuszczalność chlorowodoru w wodzie.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź. Rozpuszczalność gazów wraz ze wzrostem ciśnienia rośnie tak samo dla wszystkich gazów.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź. W roztworze nasyconym można rozpuścić dowolną ilość substancji.. Możliwe odpowiedzi: Poprawna odpowiedź, Niepoprawna odpowiedź
2
Ćwiczenie 5
Na podstawie wykresu, uszereguj gazy od najlepiej do najsłabiej rozpuszczalnych.
R1Snh7WmtmKrM
Ilustracja przedstawiająca wykres zależności rozpuszczalności gazów w wodzie od temperatury. Wszystkie rozpuszczalności zmierzono przy stałym ciśnieniu 101,3 kiloPascala (jednej atmosferze) gazu nad roztworami. Oś pozioma reprezentuje temperaturę w zakresie od zera do trzydziestu stopni Celsjusza. Z kolei oś pionowa odpowiada rozpuszczalności wyrażonej w molach na litr razy dziesięć do minus trzeciej w zakresie od zera do dwóch i pół. Idąc od dołu najniżej znajduje się wykres dla helu, który to zaczyna się przy około 0,45. Dalej nieznacznie maleje, osiągając wartość 0,4 przy temperaturze wynoszącej 30 stopni Celsjusza. Powyżej znajduje się wykres dla azotu, który to ma początek przy wartości wynoszącej około 0,85 dla temperatury równej około 3 stopnie Celsjusza, następnie przechodzi on między innymi przez punkty nawias, dziesięć, średnik, zero przecinek siedem pięć, zamknięcie nawiasu, nawias, dwadzieścia, średnik, zero przecinek pięć pięć, zamknięcie nawiasu, nawias, trzydzieści, średnik, zero przecinek pięć zero, zamknięcie nawiasu. Następnie, przedstawiono wykres dla tlenku węgla(dwa), który stanowi krzywa malejąca, do której należą między innymi następujące punkty: nawias, trzy, średnik, jeden przecinek pięć zero, zamknięcie nawiasu, nawias, dziesięć, średnik, jeden przecinek dwa pięć, zamknięcie nawiasu, nawias, dwadzieścia, średnik, zero przecinek dziewięć dziewięć, zamknięcie nawiasu, nawias, trzydzieści, średnik, zero przecinek osiem pięć, zamknięcie nawiasu. Powyżej znajduje się wykres dla tlenu, który stanowi krzywa reprezentująca funkcję malejącą. Do krzywej należą między innymi następujące punkty: nawias, trzy, średnik, jeden przecinek dziewięć zero, zamknięcie nawiasu, nawias, dziesięć, średnik, jeden przecinek siedem pięć, zamknięcie nawiasu, nawias, dwadzieścia, średnik, jeden przecinek trzy zero, zamknięcie nawiasu, nawias, trzydzieści, średnik, jeden przecinek jeden zero, zamknięcie nawiasu. Ostatni wykres odpowiada rozpuszczalności metanu, który to stanowi krzywa funkcji malejącej, do której należą między innymi następujące punkty: nawias, trzy, średnik, dwa przecinek trzy zero, zamknięcie nawiasu, nawias, dziesięć, średnik, jeden przecinek osiem zero, zamknięcie nawiasu, nawias, dwadzieścia, średnik, jeden przecinek cztery pięć, zamknięcie nawiasu, nawias, trzydzieści, średnik, jeden przecinek dwa pięć, zamknięcie nawiasu.
Wykres zależności rozpuszczalności poszczególnych gazów od temperatury pod ciśnieniem parcjalnym tlenu atmosferycznego, wynoszącym
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1OLqPTbLu0ou
Uporządkuj gazy wraz z malejącą rozpuszczalnością. Elementy do uszeregowania: 1. hel, 2. metan, 3. tlen, 4. azot, 5. tlenek węgla()
Uporządkuj gazy wraz z malejącą rozpuszczalnością. Elementy do uszeregowania: 1. hel, 2. metan, 3. tlen, 4. azot, 5. tlenek węgla()
21
Ćwiczenie 6
Określ, ile gramów amoniaku () należy rozpuścić w wody w temperaturze , aby otrzymać roztwór nasycony.
RRvnKguHcYr4k
Ilustracja przedstawiająca wykres zależności rozpuszczalności od temperatury dla wybranych związków. Oś pionowa odpowiada rozpuszczalności wyrażonej w gramach na 100 gramów wody, a oś pozioma reprezentuje temperaturę w zakresie od zera do stu stopni Celsjusza. Dla sacharozy, najlepiej rozpuszczalnej spośród podanych związków, wykres stanowi krzywa łagodnie rosnąca, do której przynależą między innymi następujące punkty: , , , , , . Dla azotanu(<math aria‑label=„pięć”>V) sodu wykres stanowi łagodnie rosnąca prosta, do której przynależą między innymi następujące punkty: , , , , , . Dla chromianu(<math aria‑label=„cztery”>IV) sodu wykres stanowi nieznaczenie rosnąca krzywa, do której przynależą między innymi następujące punkty: , , , , , . Dla amoniaku wykres stanowi łagodnie malejąca krzywa, do której przynależą między innymi następujące punkty: , , , , , .
Wykres zależności rozpuszczalności od temperatury
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGHM0zCTqD85n
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R8viVrd4ldgAf
(Uzupełnij).
Pierwszym krokiem jest odczytanie z wykresu wartości rozpuszczalności amoniaku w temperaturze . Następnie należy ułożyć proporcję, w celu obliczenia masy amoniaku, która pozwoli na otrzymanie nasyconego roztworu z wody.
Z wykresu rozpuszczalności odczytujemy, że w rozpuszczalność amoniaku wynosi ok. w wody. Na tej podstawie tworzymy proporcję:
Aby otrzymać roztwór nasycony w podanej temperaturze, należy rozpuścić gazowego amoniaku w wody.
21
Ćwiczenie 7
RT9HgDhocbjkq
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1CiTpvDm5by2
A. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, opisz wykres, który będzie przedstawiać zależność rozpuszczalności tlenku węgla(IV) od temperatury.
Wykres wykonaj w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść we wskazanym polu.
. B. Oblicz, ile gramów tlenku węgla(IV) należy rozpuścić w 250 g wody wody, aby otrzymać roztwór nasycony w temperaturze 60°C.
Obliczenia zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
. C. Oblicz stężenie wodnego nasyconego roztworu tlenku węgla(IV) w temperaturze 40°C.
Obliczenia zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
. D. Oblicz, czy roztwór wodny tlenku węgla(IV), o stężeniu 37,95 mmoldm3, jest roztworem nasyconym w temperaturze 20°C. Załóż, że gęstość wody w temperaturze 20°C wynosi 1 gcm3.
Obliczenia zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
.
RdDs1vR5uzlDX
A. Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli, opisz wykres, który będzie przedstawiać zależność rozpuszczalności tlenku węgla(IV) od temperatury.
Wpisz odpowiedź.
(Uzupełnij). B. Oblicz, ile gramów tlenku węgla(IV) należy rozpuścić w 250 g wody wody, aby otrzymać roztwór nasycony w temperaturze 60°C.
Obliczenia zapisz w poniższym polu.
(Uzupełnij). C. Oblicz stężenie wodnego nasyconego roztworu tlenku węgla(IV) w temperaturze 40°C.
Obliczenia zapisz w poniższym polu.
(Uzupełnij). D. Oblicz, czy roztwór wodny tlenku węgla(IV), o stężeniu 37,95 mmoldm3, jest roztworem nasyconym w temperaturze 20°C. Załóż, że gęstość wody w temperaturze 20°C wynosi 1 gcm3.
Obliczenia zapisz w poniższym polu.
(Uzupełnij).
A. Należy wykonać wykres zależności rozpuszczalności od temperatury.
B. Ilość substancji rozpuszczonej rośnie proporcjonalnie względem ilości rozpuszczalnika.
C. Pamiętaj, że masa roztworu to suma masy substancji rozpuszczonej i rozpuszczalnika.
D. Należy obliczyć, ile moli tlenku węgla() znajduje się w wody.
A. Wykres przedstawiający zależność rozpuszczalności tlenku węgla() od temperatury.
R10icw9j7PlTz
Wykres liniowy. Lista elementów:
1. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza: 0
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,335
2. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 20
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,167
3. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 40
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,097
4. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 60
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,058
5. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 80
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,027
Wykres liniowy. Lista elementów:
1. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza: 0
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,335
2. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 20
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,167
3. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 40
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,097
4. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 60
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,058
5. zestaw danych:
Temperatura (stopnie Celsjusza): 80
Rozpuszczalność (gramy na sto gramów wody): 0,027
B. Aby otrzymać roztwór nasycony w temperaturze w wody, należy rozpuścić tlenku węgla().
C. Stężenie wodnego nasyconego roztworu tlenku węgla() w temperaturze wynosi .
D. Roztwór wodny tlenku węgla(), o stężeniu , jest roztworem nasyconym w temperaturze .
Zgodnie z tabelą powyżej, rozpuszczalność tlenku węgla() w wodzie w temperaturze wynosi na wody. Oznacza to, że roztwór o stężeniu jest roztworem nasyconym w temperaturze .
31
Ćwiczenie 8
Rozpuszczalność gazowego amoniaku w wodzie w temperaturze i pod normalnym ciśnieniem wynosi . Określ, czy w podanych warunkach wodny roztwór amoniaku o stężeniu procentowym jest roztworem nasyconym.
RlwUowvnAw4B8
Rozwiązanie oraz odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R19HOfWQEywGL
(Uzupełnij).
Należy skorzystać ze wzoru na stężenie procentowe:
Rozpuszczalność wynosi:
Wynika z tego, że:
Podstawiając więc do wzoru na stężenie procentowe, otrzymujemy:
Nasycony roztwór w podanych warunkach ma stężenie , zatem roztwór o stężeniu nie jest roztworem nasyconym.