Scenariusz zajęć

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Wykrywanie cukrów prostych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
1) określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Chemizm życia.
2. Składniki organiczne. Uczeń:
1) przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna); określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym;
Zakres rozszerzony
Cele kształcenia - wymagania ogólne
II. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
1) określa problem badawczy, formułuje hipotezy, planuje i przeprowadza oraz dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia biologiczne;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Chemizm życia.
2. Składniki organiczne. Uczeń:
1) przedstawia budowę węglowodanów (uwzględniając wiązania glikozydowe α, β); rozróżnia monosacharydy (glukoza, fruktoza, galaktoza, ryboza, deoksyryboza), disacharydy (sacharoza, laktoza, maltoza), polisacharydy (skrobia, glikogen, celuloza, chityna) i określa znaczenie biologiczne węglowodanów, uwzględniając ich właściwości fizyczne i chemiczne; planuje oraz przeprowadza doświadczenie wykazujące obecność monosacharydów i polisacharydów w materiale biologicznym;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wykażesz, na czym polegają właściwości redukujące cukrów prostych.

  • Opiszesz sposoby, którymi można wykryć obecność cukrów w pożywieniu.

  • Wyjaśnisz przebieg reakcji charakterystycznych cukrów prostych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • odwrócona klasa;

  • IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda;

  • paski testowe do wykrywania glukozy w moczu (z apteki);

  • produkty spożywcze przyniesione przez uczniów;

  • moździerz z tłuczkiem;

  • wyciskarki do czosnku.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Chętni uczniowie przynoszą produkty spożywcze, np. warzywa korzeniowe (seler, ziemniak), liściaste (sałatę, kapustę), mleko, jogurt, sok owocowy oraz wyciskarki do czosnku.

  2. Nauczyciel zaopatruje się w aptece w testy paskowe do wykrywania glukozy w moczu.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tematu lekcji, zadając pytania, np.: „Co oznacza stwierdzenie, że cukier ma właściwości redukujące?”, „Do czego wykorzystuje się reakcje charakterystyczne?” (pogadanka).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy problem badawczy: „Czy w ................ (nazwa produktu spożywczego) znajduje się glukoza?” i wskazując na zgromadzone pomoce dydaktyczne, przedstawia zadanie dla uczniów: „Macie do dyspozycji sprzęt, przyniesione produkty i paski testowe do wykrywania glukozy. Waszym zadaniem jest zaplanowanie i wykonanie badań. Macie na to 15 minut”.

  2. Uczniowie w 2–3‑osobowych grupach układają plan badania mającego na celu wykrycie glukozy w przyniesionych przez nich produktach. Nauczyciel podchodzi do grup, sprawdza poprawność wykonania zadania, w razie potrzeby pomaga (przykładowy plan – zał. 1).

  3. Po zaakceptowaniu planu przez nauczyciela uczniowie wykonują badania: każdej parze lub grupie zostaje przydzielony jeden produkt. W tym czasie nauczyciel przygotowuje (na tablicy) arkusz do wpisania wyników badań (zał. 2).

  4. Przedstawiciele grup wypisują na tablicy wyniki otrzymane dla swojego produktu. Porównują je i wspólnie formułują wniosek.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 5, w którym mają za zadanie uzupełnić brakujące pozycje w tabeli przedstawiającej wyniki otrzymane w badaniu z wykorzystaniem próby Benedicta, sprawdzającej, które substancje są cukrami redukującymi. Następnie porównują swoje rozwiązania z osobą z pary. Wybrane/chętne osoby wypowiadają się na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium zawartym w e‑materiale. Następnie w parach rozwiązują problem badawczy i weryfikują hipotezę, zapisują swoje obserwacje i wyniki oraz formułują wnioski.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o porównanie poznanych sposobów wykrywania cukrów. Uczniowie swobodnie się wypowiadają.

  3. Nauczyciel pyta uczniów: „Co podczas tej lekcji was zaskoczyło/zdziwiło/sprawiło wam trudność?”, „Co zrobilibyście inaczej/lepiej następnym razem?” (pogadanka podsumowująca).

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 4 oraz 6 i 8.

  • Dla chętnych: Jeśli masz taką możliwość, porozmawiaj z osobą chorą na cukrzycę. Dowiedz się, w jaki sposób bada stężenie glukozy i jaką stosuje dietę.

Materiały pomocnicze:

RyaFtiQjylqVR

Zał. 1. Przykładowy plan badań.
Plik PDF o rozmiarze 79.57 KB w języku polskim
RDX36iz4s6XBY

Zał. 2. Arkusz wyników badań.
Plik PDF o rozmiarze 95.88 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania wirtualnego laboratorium:

Wirtualne laboratorium można również wykorzystać na lekcjach o dwucukrach, wielocukrach oraz powtórzeniowej o cukrach.