Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Michał Niedźwiedź

Przedmiot: Matematyka

Temat: Podzielność wielomianów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych,
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej,
4) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu Wx=2x3-3x2+4x-23.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie podzielności wielomianów,

  • oblicza iloraz wielomianów w niektórych przypadkach,

  • analizuje zależności między stopniami wielomianów i stopniem ich ilorazu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • liga zadaniowa;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji: „Podzielność wielomianów” i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Uczniowie wspólnie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każda z grup na podstawie przykładów w sekcji „Przeczytaj” tworzy algorytm znajdowania ilorazu wielomianów. Po wykonaniu zadania liderzy każdej grupy ustalają jeden wspólny algorytm

  2. Uczniowie w parach grają w grę edukacyjną. W przypadku obstawienia błędnej odpowiedzi uczeń notuje pytanie i swoją błędną odpowiedź. Po ukończeniu gry nauczyciel omawia zadania z gry, od najtrudniejszych do najłatwiejszych, zwracając uwagę na najczęściej wskazywaną błędną odpowiedź w każdym z zadań.

  3. Kolejny etap to liga zadaniowa - uczniowie wykonują indywidualnie na czas ćwiczenia 3‑8 z sekcji „Sprawdź się”, Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami. Pierwszych trzech uczniów, którzy skończą bezbłędnie rozwiązywać zadania otrzymuje oceny pozytywne.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, zwraca uwagę na ewentualne problemy podczas ligi zadaniowej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1 i 2 przygotowując uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

Wielomiany

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel może wykorzystać grę edukacyjną jako formę powtórzenia materiału przed kartkówką.