Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Podzielność wielomianów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych,
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej,
4) rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie podzielności wielomianów,
oblicza iloraz wielomianów w niektórych przypadkach,
analizuje zależności między stopniami wielomianów i stopniem ich ilorazu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
liga zadaniowa;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji: „Podzielność wielomianów” i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Uczniowie wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każda z grup na podstawie przykładów w sekcji „Przeczytaj” tworzy algorytm znajdowania ilorazu wielomianów. Po wykonaniu zadania liderzy każdej grupy ustalają jeden wspólny algorytm
Uczniowie w parach grają w grę edukacyjną. W przypadku obstawienia błędnej odpowiedzi uczeń notuje pytanie i swoją błędną odpowiedź. Po ukończeniu gry nauczyciel omawia zadania z gry, od najtrudniejszych do najłatwiejszych, zwracając uwagę na najczęściej wskazywaną błędną odpowiedź w każdym z zadań.
Kolejny etap to liga zadaniowa - uczniowie wykonują indywidualnie na czas ćwiczenia 3‑8 z sekcji „Sprawdź się”, Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami. Pierwszych trzech uczniów, którzy skończą bezbłędnie rozwiązywać zadania otrzymuje oceny pozytywne.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, zwraca uwagę na ewentualne problemy podczas ligi zadaniowej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 1 i 2 przygotowując uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać grę edukacyjną jako formę powtórzenia materiału przed kartkówką.