Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Woźniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Jak wyznaczyć równanie stycznej?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację geometryczną i fizyczną pochodnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza równanie stycznej do wykresu funkcji w podanym punkcie;
wyznacza równanie stycznej o zadanych własnościach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
lekcja odwrócona;
pokaz multimedialny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery multimedialne z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie przed lekcją zapoznają się ze wstępem oraz Przykładami 1 i 2 z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicję siecznej i stycznej do wykresu funkcji. Wskazany uczeń zapisuje na tablicy równanie stycznej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy treści Przykładów 3 – 5 z sekcji „Przeczytaj” i omawia ich rozwiązanie.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel pyta wybranych uczniów o odpowiedzi i rozwiązania, pozostali uczniowie dyskutują nad poprawnością przedstawionych rozwiązań. W razie potrzeby, korygują je.
Uczniowie oglądają Galerię zdjęć interaktywnych. Indywidualnie rozwiązują Polecenie 2 i Polecenie 3. Następnie zostają podzieleni na 4 – osobowe grupy. W obrębie grupy sprawdzają wzajemnie rozwiązania i dyskutują nad wyborem ich zdaniem poprawnego sposobu. Jeden z uczniów przedstawia poprawne rozwiązania na tablicy.
Uczniowie pozostają w podziale na grupy. Rozwiązują ćwiczenia 6 – 8 z sekcji „Sprawdź się”. Wskazani przez nauczyciela uczniowie przedstawiają rozwiązania na tablicy.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek i zwracając uwagę na staranność zapisów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Galeria zdjęć interaktywnych może zostać wykorzystana jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem lub w czasie realizacji tematu: „Interpretacja geometryczna pochodnej funkcji”.