Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Działanie na rzecz innych jako najwyższa wartość. Dzieło Janiny Ochojskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna sylwetkę sławnej polskiej działaczki społecznej – Janiny Ochojskiej;
wyjaśni, na czym polega wolontariat i pomoc humanitarna;
omówi ważne wartości w życiu człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów;
piramida priorytetów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Działanie na rzecz innych jako najwyższa wartość. Dzieło Janiny Ochojskiej” oraz prosi o zapoznanie się z treścią „Przeczytaj” i przygotowanie się do dyskusji. Prosi również o odsłuchanie nagrania w sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z treścią „Wprowadzenia” oraz celami lekcji. Wspólnie z nauczycielem ustalają kryteria sukcesu.
Nauczyciel ropoczyna krótką dyskusję na temat polskiej działaczki społecznej – Janiny Ochojskiej. Uczniowie na podstawie własnej pracy w domu udzielają się w rozmowie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Audiobook”. Chętna osoba czyta odpowiedź.
Następuje burza mózgów: Kto może zostać pracownikiem humanitarnym? Uczniowie wymieniają się argumentami. Nauczyciel czuwa nad porządkiem rozmowy.
Uczniowie tworzą trzy grupy. Każda z nich dokonuje analizy multimedium w sekcji „Mapa myśli”. Następnie jeden z uczniów odczytuje polecenie 1. Nauczyciel rysuje na tablicy piramidę. Uczniowie podchodzą i według hierarchii wpisują odpowiednie do zadania hasła. Nauczyciel analizuje pomysły uczniów i komentuje.
Uczniowie indywidualnie wykonują mapę myśli z polecenia 2 z sekcji „Mapa myśli”.
Uczestnicy zajęć pracują z sekcją „Audiobook”. Następuje analiza zamieszczonego tekstu. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w trzech grupach opracowują pytania do wywiadu z Janiną Ochojską. Nauczyciel odczytuje pytania grup i wyróżnia najtrafniejsze.
Uczniowie wykonują polecenie 2. Następuje odczytanie kilku odpowiedzi i wspólna analiza.
Praca domowa:
Korzystając z bibliotek, słowników, stron internetowych itp. przygotuj prezentację o wybranej organizacji niosącej pomoc humanitarną lub o osobie zajmującej się wolontariatem.
Materiały pomocnicze:
Janina Ochojska. Świat według Janki – rozmawiała Marzena Zdanowska, red. M. Zdanowska, Kraków 2015.
Linda Polman, Karawana kryzysu. Za kulisami przemysłu pomocy humanitarnej, tłum. E. Jusewicz‑Kalter, Wołowiec 2016.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.