Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Język polski

Temat: Działanie na rzecz innych jako najwyższa wartość. Dzieło Janiny Ochojskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
3. korzysta z literatury naukowej lub popularnonaukowej;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna sylwetkę sławnej polskiej działaczki społecznej – Janiny Ochojskiej;

  • wyjaśni, na czym polega wolontariat i pomoc humanitarna;

  • omówi ważne wartości w życiu człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • piramida priorytetów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Działanie na rzecz innych jako najwyższa wartość. Dzieło Janiny Ochojskiej” oraz prosi o zapoznanie się z treścią „Przeczytaj” i przygotowanie się do dyskusji. Prosi również o odsłuchanie nagrania w sekcji „Audiobook”.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią „Wprowadzenia” oraz celami lekcji. Wspólnie z nauczycielem ustalają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel ropoczyna krótką dyskusję na temat polskiej działaczki społecznej – Janiny Ochojskiej. Uczniowie na podstawie własnej pracy w domu udzielają się w rozmowie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Audiobook”. Chętna osoba czyta odpowiedź.

  2. Następuje burza mózgów: Kto może zostać pracownikiem humanitarnym? Uczniowie wymieniają się argumentami. Nauczyciel czuwa nad porządkiem rozmowy.

  3. Uczniowie tworzą trzy grupy. Każda z nich dokonuje analizy multimedium w sekcji „Mapa myśli”. Następnie jeden z uczniów odczytuje polecenie 1. Nauczyciel rysuje na tablicy piramidę. Uczniowie podchodzą i według hierarchii wpisują odpowiednie do zadania hasła. Nauczyciel analizuje pomysły uczniów i komentuje.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują mapę myśli z polecenia 2 z sekcji „Mapa myśli”.

  5. Uczestnicy zajęć pracują z sekcją „Audiobook”. Następuje analiza zamieszczonego tekstu. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w trzech grupach opracowują pytania do wywiadu z Janiną Ochojską. Nauczyciel odczytuje pytania grup i wyróżnia najtrafniejsze.

  2. Uczniowie wykonują polecenie 2. Następuje odczytanie kilku odpowiedzi i wspólna analiza.

Praca domowa:

  1. Korzystając z bibliotek, słowników, stron internetowych itp. przygotuj prezentację o wybranej organizacji niosącej pomoc humanitarną lub o osobie zajmującej się wolontariatem.

Materiały pomocnicze:

  • Janina Ochojska. Świat według Janki – rozmawiała Marzena Zdanowska, red. M. Zdanowska, Kraków 2015.

  • Linda Polman, Karawana kryzysu. Za kulisami przemysłu pomocy humanitarnej, tłum. E. Jusewicz‑Kalter, Wołowiec 2016.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.