Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Agnieszka Ruzikowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak zaplanować pomiar prędkości człowieka poruszającego się na ruchomych schodach? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE z elementami nauczania wyprzedzającego |
Metody nauczania: | dyskusja, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie w ramach pracy domowej zapoznają się z problematyką składania prędkości i zapoznają się z filmem samouczkiem. Wykonują związane z nim drugie polecenie. Na lekcji uczniowie definiują podstawowe pojęcia kinematyczne związane z opisem ruchu, jak układ odniesienia i prędkość względna. Nauczyciel dba o precyzję formułowanych definicji. Uczniowie podają przykłady sytuacji, w których stosuje się prawo dodawania (składania) prędkości przy przechodzeniu z jednego układu odniesienia do drugiego. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie w grupach projektują doświadczenie, którego celem będzie zmierzenie, z jaką prędkością względem ruchomych schodów porusza się człowiek idący po tych schodach. W projekcie należy uwzględnić, że do dyspozycji są przedmioty codziennego użytku (miarka, telefon komórkowy, stoper itd.). Projekt powinien zawierać także elementy uwzględniające fakt, iż taki pomiar może być przeprowadzony w obecności osób postronnych, w tym wskazówki dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa tym osobom oraz przeprowadzającym pomiar. Po skończonej pracy uczniowie dyskutują na forum klasy o swoich projektach, starając się wskazać możliwe źródła błędów pomiarowych oraz sposoby na zminimalizowanie niepewności. Ważnym punktem tej dyskusji jest wspólne umotywowane rozstrzygnięcie, czy wnioski z pomiarów powinny uwzględniać problematykę poruszoną w samouczku, czy też może ona zostać pominięta. Nauczyciel podsumowuje ten wątek odpowiednim komentarzem o granicach stosowalności mechaniki nierelatywistycznej. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązują zadania 1, 2 i 4. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 3, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film samouczek może być wykorzystany jako wstęp do lekcji o szczególnej teorii względności. |