Sprawdź się
Układem odniesienia, w którym możemy opisywać ruch konduktora w pociągu może być:
- pociąg
- stacja kolejowa
- rowerzysta przejeżdżający obok torów
- helikopter krążący nad stacją kolejową
- wszystkie wymienione ciała i obiekty
Pasażer w jadącym pociągu w ciągu dziesięciu sekund przeszedł 10 m w stronę przeciwną do kierunku jazdy, a pociąg w tym czasie przemieścił się o 200 m. Wyznacz prędkość pasażera względem torów.
Odpowiedź: ............ m/s
Pociąg z Kłodzka do Bystrzycy toczył się niespiesznie z prędkością 40 km/h. Zenek nie mogąc się doczekać końca podróży postanowił zapytać kierownika pociągu, czy pociąg nie ma opóźnienia. Ruszył więc w stronę lokomotywy mając – zupełnie przypadkowo – włączoną aplikację, której używał podczas trenowania biegów. Potem zobaczył, że podczas tej trasy poruszał się z prędkością 45 km/h. Wyznacz prędkość Zenka względem pociągu i względem torów.
Odpowiedź: Prędkość względem torów to ............ km/h, a prędkość względem pociągu to ............ km/h.
1. Przebyta przez niego droga w układzie odniesienia związanym z pociągiem będzie różna od drogi w układzie odniesienia związanym z torami. PRAWDA/FAŁSZ
2. Wartość prędkości pasażera w układzie odniesienia związanym z pociągiem będzie się różnić od prędkości w układzie odniesienia związanym z torami. PRAWDA/FAŁSZ
3. Odległość pomiędzy pasażerem a jego walizką będzie się różnić w zależności od tego, w jakim układzie odniesienia jest mierzona. PRAWDA/FAŁSZ
Oceń prawdziwość zdań:
Pasażer idzie korytarzem jadącego pociągu.
1. Przebyta przez niego droga w układzie odniesienia związanym z pociągiem będzie różna od drogi w układzie odniesienia związanym z torami. {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
2. Wartość prędkości pasażera w układzie odniesienia związanym z pociągiem będzie się różnić od prędkości w układzie odniesienia związanym z torami. {#PRAWDA}/{FAŁSZ}
3. Odległość pomiędzy pasażerem a jego walizką będzie się różnić w zależności od tego, w jakim układzie odniesienia jest mierzona. {PRAWDA}/{#FAŁSZ}
Pasażer w pociągu, układając bagaż na półce, upuścił jedną z toreb. Wskaż, jaki tor zaobserwują poszczególne osoby:
Pasażer w pociągu, układając bagaż na półce, upuścił jedną z toreb. Wskaż, w oparciu o opis kierunku jazdy pociągu i opis schematów toru ruchu torby, co może zaobserwować:
a) pasażer siedzący w tym samym przedziale
b) zawiadowca stacji
c) samochód wyprzedzający pociąg
Kierunek jazdy pociągu pokazany jest na rysunku.
Kierunek jazdy pociągu opisano w oparciu o rysunek.
A, B, C, D
Odpowiedź: a – ............, b – ............, c – ............
Prędkość średnią obliczamy, dzieląc przemieszczenie przez czas, w jakim nastąpiło. Pasażer w pociągu jadącym z prędkością 100 km/h wyszedł z przedziału i po sześciu minutach wrócił na swoje miejsce. Jego przemieszczenie w układzie związanym z wagonem wyniosło więc 0 i prędkość średnia była równa zero. Wyznacz prędkość średnią w układzie związanym z torami.
Odpowiedź: ............ km/h
W chwili, gdy samochód zrównał się z końcem pociągu, pociąg jechał ze stałą prędkością = 80 km/h, samochód miał prędkość = 100 km/h, a Tadek – będący w odległości 300 m od końca pociągu biegł przez wagony w stronę samochodu z prędkością = 10 km/h. Rzecz jasna – była to prędkość względem pociągu. Zakładamy, że prędkości pociągu, samochodu i Tadka nie zmieniają się.
Oblicz, po ilu sekundach tej szalonej akcji, rodzice będą mogli przekazać plecak synowi. Odpowiedź: po Tu uzupełnij sekundach
Tadek jedzie na obóz harcerski. Jest jednak tak roztrzepany, że wsiadając do pociągu zapomniał zabrać plecak. Gdy jego rodzice się zorientowali, że plecak nadal jest w samochodzie, zaczęli gonić pociąg samochodem, by – w momencie zrównania się z Tadkiem – podrzucić mu przez okno plecak.
W chwili, gdy samochód zrównał się z końcem pociągu, pociąg jechał ze stałą prędkością = 80 km/h, samochód miał prędkość = 100 km/h, a Tadek – będący w odległości 300 m od końca pociągu biegł przez wagony w stronę samochodu z prędkością = 10 km/h. Rzecz jasna – była to prędkość względem pociągu. Zakładamy, że prędkości pociągu, samochodu i Tadka nie zmieniają się.
Oblicz, po ilu sekundach tej szalonej akcji, rodzice będą mogli przekazać plecak synowi.
Odpowiedź: po ............ sekundach
Niewielka piłka, lecąca wewnątrz wagonu z prędkością względem niego równą 20 km/h, odbiła się sprężyście (czyli bez zmiany wartości prędkości) od przedniej ściany wagonu. Wagon przez cały czas jechał z prędkością 60 km/h. Wykaż, że w układzie odniesienia związanym z torami wartość prędkości piłki po odbiciu zmalała dwukrotnie.