Pokaż ćwiczenia:
R121PxZHUOgSY1
Ćwiczenie 1
Układem odniesienia, w którym możemy opisywać ruch konduktora w pociągu może być: Możliwe odpowiedzi: 1. pociąg, 2. stacja kolejowa, 3. rowerzysta przejeżdżający obok torów, 4. helikopter krążący nad stacją kolejową, 5. wszystkie wymienione ciała
1
Ćwiczenie 2
RAmdnXDmqzZc1
Pasażer w jadącym pociągu w ciągu dziesięciu sekund przeszedł 10 m w stronę przeciwną do kierunku jazdy, a pociąg w tym czasie przemieścił się o 200 m. Wyznacz prędkość pasażera względem torów. Odpowiedź: Tu uzupełnij m/s
R1XE33qk89Fcw1
Ćwiczenie 3
Pociąg z Kłodzka do Bystrzycy toczył się niespiesznie z prędkością 40 km/h. Zenek, nie mogąc się doczekać końca podróży, postanowił zapytać kierownika pociągu, czy pociąg nie ma opóźnienia. Ruszył więc w stronę lokomotywy mając – zupełnie przypadkowo – włączoną aplikację, której używał podczas trenowania biegów. Potem zobaczył, że podczas tej trasy poruszał się z prędkością 45 km/h. Wyznacz prędkość Zenka względem pociągu i względem torów. Odpowiedź: Prędkość względem torów to Tu uzupełnij km/h, a prędkość względem pociągu to Tu uzupełnij km/h.
RJ1kcHEBbQxyk1
Ćwiczenie 4
Oceń prawdziwość zdań: Pasażer idzie korytarzem jadącego pociągu.

1. Przebyta przez niego droga w układzie odniesienia związanym z pociągiem będzie różna od drogi w układzie odniesienia związanym z torami. PRAWDA/FAŁSZ
2. Wartość prędkości pasażera w układzie odniesienia związanym z pociągiem będzie się różnić od prędkości w układzie odniesienia związanym z torami. PRAWDA/FAŁSZ
3. Odległość pomiędzy pasażerem a jego walizką będzie się różnić w zależności od tego, w jakim układzie odniesienia jest mierzona. PRAWDA/FAŁSZ
1
Ćwiczenie 5

Pasażer w pociągu, układając bagaż na półce, upuścił jedną z toreb. Wskaż, jaki tor zaobserwują poszczególne osoby:

Pasażer w pociągu, układając bagaż na półce, upuścił jedną z toreb. Wskaż, w oparciu o opis kierunku jazdy pociągu i opis schematów toru ruchu torby, co może zaobserwować:

a) pasażer siedzący w tym samym przedziale
b) zawiadowca stacji
c) samochód wyprzedzający pociąg

Kierunek jazdy pociągu pokazany jest na rysunku.

Kierunek jazdy pociągu opisano w oparciu o rysunek.

RfXkQmedQkSAE
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RJTyzDo45zSzx
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RMFIHvXXEryUE
Odpowiedź: a – 1. A, 2. C, 3. D, 4. B, b – 1. A, 2. C, 3. D, 4. B, c – 1. A, 2. C, 3. D, 4. B
R1GQLgCTBYdXQ
element 1 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 prawy, 2. element 1 prawy, 3. element 2 prawy element 2 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 prawy, 2. element 1 prawy, 3. element 2 prawy element 3 lewy Możliwe odpowiedzi: 1. element 3 prawy, 2. element 1 prawy, 3. element 2 prawy
RYmZQHU99LJ5n1
Ćwiczenie 6
Prędkość średnią obliczamy, dzieląc przemieszczenie przez czas, w jakim nastąpiło. Pasażer w pociągu jadącym z prędkością 100 km/h wyszedł z przedziału i po sześciu minutach wrócił na swoje miejsce. Jego przemieszczenie w układzie związanym z wagonem wyniosło więc 0 i prędkość średnia była równa zero. Wyznacz prędkość średnią w układzie związanym z torami. Odpowiedź: Tu uzupełnij km/h
2
Ćwiczenie 7
R15oSAVNotlVb
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RS9uRacra1GCj
Tadek jedzie na obóz harcerski. Jest jednak tak roztrzepany, że wsiadając do pociągu zapomniał zabrać plecaka. Gdy jego rodzice się zorientowali, że plecak nadal jest w samochodzie, zaczęli gonić pociąg samochodem, by – w momencie zrównania się z Tadkiem – podrzucić mu przez okno plecak.

W chwili, gdy samochód zrównał się z końcem pociągu, pociąg jechał ze stałą prędkością vp = 80 km/h, samochód miał prędkość vs = 100 km/h, a Tadek – będący w odległości 300 m od końca pociągu biegł przez wagony w stronę samochodu z prędkością vT = 10 km/h. Rzecz jasna – była to prędkość względem pociągu. Zakładamy, że prędkości pociągu, samochodu i Tadka nie zmieniają się.

Oblicz, po ilu sekundach tej szalonej akcji, rodzice będą mogli przekazać plecak synowi. Odpowiedź: po Tu uzupełnij sekundach
11
Ćwiczenie 8
R1Gz2Y1IZkqyT
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Niewielka piłka, lecąca wewnątrz wagonu z prędkością względem niego równą 20 km/h, odbiła się sprężyście (czyli bez zmiany wartości prędkości) od przedniej ściany wagonu. Wagon przez cały czas jechał z prędkością 60 km/h. Wykaż, że w układzie odniesienia związanym z torami wartość prędkości piłki po odbiciu zmalała dwukrotnie.

uzupełnij treść