Prędkość światła emitowanego z poruszającego się pociągu

W jadącym z prędkością W pociągu można nie tylko spacerować. Można także zaświecić latarką. Względem pociągu światło porusza się z jednakową prędkością w kierunku każdego z jego końców - w tym układzie odniesienia obowiązuje pełna symetria prawo‑lewo.
Ale jak jest z punktu widzenia peronu? Czy prędkość światła ma różną wartość, zależnie od kierunku obserwacji?

R1IKuwGoZIBqv
Z peronem wiążemy układ odniesienia U, z pociągiem wiążemy układ odniesienia U'.
Pociąg porusza się z prędkością W względem peronu, wraz ze źródłem światła.
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.

Obejrzyj film, który przedstawia ten ciekawy aspekt dotyczący wartości prędkości światła emitowanego z pociągu.

Film przedstawia ciekawy aspekt dotyczący wartości prędkości światła emitowanego z pociągu.

RzMEXB67Qz8EM
Zapoznaj się z audiodeskrypcją samouczka.
1
Polecenie 1

Przyjmij, że światłu wyemitowanemu przez konduktora w kierunku tyłu pociągu można przypisać, w układzie U' związanym z pociągiem, prędkość vIndeks dolny x' o współrzędnej równej -c. Wykaż, że współrzędna vIndeks dolny x prędkości tego światła w układzie U jest także równa -c, zgodnie z twierdzeniem w filmie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Projektujesz eksperyment, w którym w kilkuosobowej grupie koleżanek i kolegów zmierzysz prędkości człowieka w dwóch układach odniesienia i porównasz je ze względną prędkością tych układów. Wszystkie trzy prędkości mają jednakowe kierunki i zwroty. Ustal dowolnie wartości dowolnych dwóch spośród nich; trzymaj się jednak rzędu kilku metrów na sekundę.

Zastosuj wyrażenie podane w filmie i oblicz na tej podstawie wartość trzeciej prędkości. Porównaj wynik z otrzymanym w wyniku zastosowania prawa dodawania prędkości przedstawionego w tekście.

Rozstrzygnij, czy opracowując wyniki takiego pomiaru wolno Ci korzystać z prostszego wyrażenia, choć jest ono przybliżone. Uzasadnij swoje rozstrzygnięcie i przygotuj się do wygłoszenia kilkuzdaniowej wypowiedzi na ten temat w klasie.

uzupełnij treść