Dla nauczyciela
Autor: Sebastian Guz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Czworościan
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odróżnia czworościan od innych brył;
rozpoznaje czworościany szczególne;
wykorzystuje własności czworościanu do rozwiązywania zadań z geometrii przestrzennej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
projektor multimedialny;
e‑podręcznik;
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zastanawiają się z czym kojarzą słowo czworościan podają przykłady jak taka bryła wygląda.
Nauczyciel prosi uczniów aby przypomnieli definicję ostrosłupa oraz jego podstawowe własności.
Nauczyciel podaje temat lekcji, wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie definiują czworościan i jego własności.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z grup tworzy mapę myśli zawierającą podział czworościanów i ich własności. Po prezentacji prac grup powstaje jedna, wspólna dla całej klasy mapa myśli z klasyfikacją czworościanów.
Wybrani uczniowie rysują siatki dla poszczególnych czworościanów.
Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenie 4 w sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie analizują przykłady pokazujące czworościan opisany na kuli i wpisany w kulę.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i rozwiązują polecenie z nią związane.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 5‑7 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Czworościan foremnyCzworościan foremny
Wskazówki metodyczne:
Prezentację multimedialną i polecenie z nią związane można wykorzystać jako zadania domowe. Elementy znajdujące się w prezentacji mutimedialnej można również wykorzystać w lekcji „Czworościan foremnny” lub „Kąty między ścianami w czworościanie”.