Autor: Sebastian Guz

Przedmiot: Matematyka

Temat: Czworościan

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odróżnia czworościan od innych brył;

  • rozpoznaje czworościany szczególne;

  • wykorzystuje własności czworościanu do rozwiązywania zadań z geometrii przestrzennej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • e‑podręcznik;

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zastanawiają się z czym kojarzą słowo czworościan podają przykłady jak taka bryła wygląda.

  2. Nauczyciel prosi uczniów aby przypomnieli definicję ostrosłupa oraz jego podstawowe własności.

  3. Nauczyciel podaje temat lekcji, wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie definiują czworościan i jego własności.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z grup tworzy mapę myśli zawierającą podział czworościanów i ich własności. Po prezentacji prac grup powstaje jedna, wspólna dla całej klasy mapa myśli z klasyfikacją czworościanów.

  3. Wybrani uczniowie rysują siatki dla poszczególnych czworościanów.

  4. Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenie 4 w sekcji „Sprawdź się”.

  5. Uczniowie analizują przykłady pokazujące czworościan opisany na kuli i wpisany w kulę.

  6. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i rozwiązują polecenie z nią związane.

  7. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 5‑7 w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji.

  2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane  na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Czworościan foremnyD15UcVmIzCzworościan foremny

Wskazówki metodyczne:

Prezentację multimedialną i polecenie z nią związane można wykorzystać jako zadania domowe. Elementy znajdujące się w prezentacji mutimedialnej można również wykorzystać w lekcji „Czworościan foremnny” lub „Kąty między ścianami w czworościanie”.