Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Nina Tomaszewska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Prawo indukcji elektromagnetycznej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
3) prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik.

IX. Magnetyzm. Uczeń:
10) oblicza siłę elektromotoryczną indukcji jako szybkość zmiany strumienia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. omówi fundamentalne prawo fizyczne – prawo Faradaya, opisujące ilościowo zjawisko indukcji elektromagnetycznej.

  2. zastosuje to prawo do obliczania wartości natężenia prądu indukcyjnego wzbudzonego w obwodzie.

  3. wyjaśni znaczenie znaku „-” i jego związek z zasadą zachowania energii.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym

Formy zajęć:

praca w zespole klasowym

Środki dydaktyczne:

niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Jak zbudowana jest i jak działa prądnica”, „Reguła Lenza a zasada zachowania energii”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel nawiązuje do eksperymentów dotyczących zjawiska indukcji elektromagnetycznej. Zadaje pytanie: od czego zależy wartość natężenia prądu indukcyjnego. Uczniowie przypominają sobie prądnicę i fakt, że wytwarzane w niej napięcie zależy od częstotliwości obrotów.

Nauczyciel przypomina definicję strumienia indukcji magnetycznej oraz definicję siły elektromotorycznej indukcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel posługując się przykładem omówionym w części „Przeczytaj” wyprowadza związek między wartością bezwzględną SEM indukcji i szybkością zmiany strumienia indukcji magnetycznej. Następnie formułuje prawo Faradaya. Uczniowie zauważają znak minus. Teraz następuje wykorzystanie samouczka – samodzielna praca uczniów. Na zakończenie tej fazy nauczyciel zadaje pytania sprawdzające np. „Po co wprowadza się pojęcie orientacji obwodu?”, „Czy prawo Faradaya w pełni opisuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej?”.

Faza podsumowująca:

W fazie podsumowującej nauczyciel wraz z uczniami powinien rozwiązać zadania: 4., 5., 6. i 7. z części „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Zadania: 1., 2., 3., 8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Film samouczek może być wykorzystany zgodnie ze scenariuszem, jak również może posłużyć uczniom do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.