Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Temat: Jak obliczyć pH mocnych elektrolitów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Reakcje w roztworach wodnych. Uczeń:
4) wykonuje obliczenia z zastosowaniem pojęć: stała dysocjacji, stopień dysocjacji, pH, iloczyn jonowy wody, iloczyn rozpuszczalności; stosuje do obliczeń prawo rozcieńczeń Ostwalda.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje poszczególne etapy obliczania pH roztworu mocnych kwasów jedno- i wieloprotonowych oraz mocnych wodorotlenków jedno- i wielowodorotlenowych;
oblicza pH roztworu mocnych kwasów i wodorotlenków na podstawie znajomości stężenia elektrolitu;
wykorzystuje wzory na obliczanie stężenia molowego do wyznaczenia pH roztworu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
burza mózgów;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
film samouczek;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, mazak;
aplikacja Mentimeter;
podręcznik.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: z czym się kojarzy Wam słowo „kwaśny”? Czy kwasowość można określić ilościowo?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół wyrażenia – pH roztworu. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów. Uczniowie na tabletach/smartfonach wpisują określenia, skojarzenia, które widoczne będą na głównych ekranie, a do których będzie można się odnieść indywidualnie. Efektem burzy mózgów ma być przypomnienie wiadomości o pH oraz odczynie roztworu.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odsyła uczniów do e‑materiału – analiza tekstu źródłowego związanego z obliczeniami pH roztworów mocnych elektrolitów. Po pracy własnej nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wyrażeń: pH, pOH, pKw – pytając o ich interpretację, sposoby obliczania ich wartości, zależności.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film samouczek z e‑materiału dotyczący obliczania pH roztworów mocnych elektrolitów. W trakcie filmu robi pauzę, by uczniowie samodzielnie spróbowali rozwiązać proponowane na filmie zadanie. Na rozwiązanie każdego zadania uczniowie mają 5 minut. Po tym czasie nauczyciel ponownie włącza film i razem z uczniami analizuje rozwiązanie.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Każda z grup rozwiązuje zadania zawarte w e‑materiale w części „Sprawdź się” wspierając się e‑materiałem lub filmem samouczkiem. Rozwiązania do zadań od 5 do 8 wylosowani uczniowie z poszczególnych grup prezentują na tablicy udzielając komentarza co sprawiło im trudność, a co było dla nich łatwe. Nauczyciel weryfikuje poprawność rozwiązań i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Dziś nauczyłem/łam się...
Zrozumiałem/łam, że...
Zaskoczyło mnie...
Dowiedziałem/łam się...
Przypomniałem/łam sobie, że...
Łatwe było dla mnie...
Trudność sprawiało mi...
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Co oznaczają wyrażenia: pH, pOH, pKw?
Jak obliczyć pH roztworów mocnej zasady?
Stężenia jakich jonów mnożymy ze sobą, by otrzymać iloczyn jonowy wody?
Jaki jon nazywamy jonem oksoniowym?
Nauczyciel może stworzyć quiz i wykorzystać aplikację Kahoot! lub Quizizz.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do filmu samouczka.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany przez uczniów podczas odrabiania pracy domowej lub przygotowywania się do sprawdzianu wiadomości z działu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą go wykorzystać jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co oznaczają wyrażenia: pH, pOH, pKw?
Jak obliczyć pH roztworów mocnej zasady?
Stężenia jakich jonów mnożymy ze sobą, by otrzymać iloczyn jonowy wody?
Jaki jon nazywamy jonem oksoniowym?