Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Przemysław Michalski

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Czy szkło musi być przezroczyste? Różnorodne szkła i ich zastosowania

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia podstawowego i rozszerzonego

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
15) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

Wykracza poza zapis podstawy programowej w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. potrafi opisać ciała krystaliczne i niekrystaliczne ze względu na ich budowę atomową;

  2. zna sposoby wytwarzania szkieł;

  3. wskazuje różnorodne zastosowania szkieł;

  4. analizuje wpływ składu chemicznego szkła na jego właściwości i zastosowania.

Strategie nauczania:

flipped classroom

Metody nauczania:

pogadanka, projekt

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

tablica

Materiały pomocnicze:

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Jako wprowadzenie – przygotowanie do następnych zajęć, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią teoretyczną i multimedium dołączonym do e‑materiału.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel weryfikuje wiedzę, jaką uczniowie zdobyli po przeanalizowaniu e‑materiału. Weryfikacja powinna przebiegać w formie grupowej rozmowy, odpowiedzi na pytania. Nauczyciel zadaje pytania związane z podstawowymi cechami szkieł – różnicy w budowie atomowej między szkłami a ciałami krystalicznymi, podziałem szkieł ze względu na skład chemiczny, zastosowaniem różnorodnych szkieł, z nawiązaniem do zmiany właściwości szkieł pod wpływem zmiany ich składu chemicznego.
Po zweryfikowaniu wiedzy, nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe grupy i każdej z nich zadaje do wykonania „projekt”. Projektem może być np. uzyskanie odpowiedniej ilości szkła o danym składzie chemicznym (np. – ile substratów jest potrzebnych, aby otrzymać szyby do wszystkich okien w mieszkaniu?). W wersji bardziej zaawansowanej – nauczyciel może podać uczniom model witrażu (dowolny, np. wymyślony przez siebie), zawierający różnokolorowe elementy szklane. Zadaniem uczniów (przy wykorzystaniu internetu) będzie sprawdzenie, jakie domieszki i w jakiej ilości należy dodać do szkła, by uzyskać dany kolor oraz policzenie, ile wszystkich substratów należy użyć, by otrzymać dany witraż. Uczniowie zaczynają zadanie na lekcji i mogą zabrać je do domu.

Faza podsumowująca:

Na następnej lekcji uczniowie prezentują wyniki swoich projektów.

Praca domowa:

Rozwiązanie zadań dołączonych do e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Oprócz flipped‑classroom nauczyciel może wykorzystać dołączony film na lekcji dotyczącej stanów skupienia materii, stałego stanu materii, także na lekcji chemii, gdy omawiane są właściwości materiałów tlenkowych.