Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Czy szkło musi być przezroczyste? Różnorodne szkła i ich zastosowania |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzający zapis podstawy programowej dla kształcenia podstawowego i rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony Wykracza poza zapis podstawy programowej w zakresie podstawowym i rozszerzonym. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | flipped classroom |
Metody nauczania: | pogadanka, projekt |
Formy zajęć: | praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Jako wprowadzenie – przygotowanie do następnych zajęć, nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z częścią teoretyczną i multimedium dołączonym do e‑materiału. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel weryfikuje wiedzę, jaką uczniowie zdobyli po przeanalizowaniu e‑materiału. Weryfikacja powinna przebiegać w formie grupowej rozmowy, odpowiedzi na pytania. Nauczyciel zadaje pytania związane z podstawowymi cechami szkieł – różnicy w budowie atomowej między szkłami a ciałami krystalicznymi, podziałem szkieł ze względu na skład chemiczny, zastosowaniem różnorodnych szkieł, z nawiązaniem do zmiany właściwości szkieł pod wpływem zmiany ich składu chemicznego. | |
Faza podsumowująca: | |
Na następnej lekcji uczniowie prezentują wyniki swoich projektów. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań dołączonych do e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Oprócz flipped‑classroom nauczyciel może wykorzystać dołączony film na lekcji dotyczącej stanów skupienia materii, stałego stanu materii, także na lekcji chemii, gdy omawiane są właściwości materiałów tlenkowych. |