Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
R6HGXg7rDUHaP1
Ćwiczenie 1
Z poniżej przedstawionej listy wskaż podstawowy związek chemiczny, które wchodzi w skład wszystkich szkieł tlenkowych omówionych w tym e-materiale. tlenek boru, tlenek kobaltu, tlenek sodu, tlenek potasu, tlenek żelaza, dwutlenek krzemu, woda, tlenek ołowiu, tlenek manganu
RLxCJQFgn6TxT1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poprawnie zdania: Dodatek tlenku boru powoduje zwiększenie/ zmniejszenie odporności szkła na gwałtowne zmiany temperatury. Z tego powodu szkło borokrzemianowe wykorzystuje się do produkcji szyb okiennych/ naczyń kuchennych oraz szkła laboratoryjnego/ osłon kijów hokejowych/ soczewek optycznych.
RxwXD7yQDNzEs1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij poprawnie zdania: Dodatek tlenku ołowiu powoduje zwiększenie/ zmniejszenie współczynnika załamania szkła krzemianowego. Dzięki temu, szkła te są bardziej błyszczące/ przezroczyste i mienią się różnymi kolorami. Szkła ołowiowe wykorzystuje się do produkcji szkła ozdobnego/ szkła laboratoryjnego.
R1V1HJwlDD86p1
Ćwiczenie 4
W jaki sposób można uzyskać mleczne zabarwienie szkła, które upodabnia je do porcelany? Możliwe odpowiedzi: 1. poddać działaniu ultradźwięków, 2. dodać związki powodujące zmętnienie szkła, np. popiół, 3. dodać związki kadmu, 4. dodać białej farby
RE5VatPPlAdp31
Ćwiczenie 5
Efekt elektrochromowy w szkłach polega na: Możliwe odpowiedzi: 1. zmianie barwy szkła pod wpływem pola magnetycznego, 2. zmianie przezroczystości szkła na skutek ściskania poprzecznego, 3. zmianie właściwości optycznych pod wpływem przyłożenia lub usunięcia napięcia elektrycznego, 4. zmianie właściwości optycznych pod wpływem temperatury
RXTOEMp7Jw8q61
Ćwiczenie 6
Spośród poniższych zdań wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Szkła metaliczne są bardziej podatne na korozję niż odpowiadające im stopy metali., 2. Szkła metaliczne cechują się wyższą twardością niż metale., 3. Struktura atomowa szkieł metalicznych jest uporządkowana, metali - nieuporządkowana., 4. Szkła metaliczne z dodatkiem metali magnetycznych są lepszym materiałem do budowy rdzeni magnetycznych niż krystaliczne stopy metali., 5. Piłka baseballowa uderzona pałką pokrytą szkłem metalicznym upadnie na ziemię bliżej niż piłka uderzona z taką samą siłą pałką bez takiego pokrycia, gdyż szkło metaliczne ze względu na swoją budowę lepiej rozprasza energię uderzenia.
Informacja do zadań 7 - 10

Czy szkło płynie? W starych katedrach posiadających wysokie okna (patrz: rysunek 1) można zaobserwować, że tafla szkła na dole okna ma większą grubość niż tafla szkła wyżej. Można spotkać się z następującą próbą wyjaśnienia tego zjawiska: siła ciężkości działająca na taflę powoduje jej powolny ruch w dół. Szkło „spływa”, a jego warstwa w dolnej części okna staje się grubsza. Czy jest ona prawdziwa? Sprawdźmy to!

R4PIsPZWQlvF4
Rys. 1. Witraż katedry w Chartres (Francja).
Źródło: PtrQs, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chartres_RosetteNord_121_DSC08241.jpg [dostęp 24.03.2022 r.], licencja: CC BY-SA 4.0.

W poniższych zadaniach założymy, że mamy do czynienia z taflą szkła w kształcie prostopadłościanu o wysokości H = 15 m, długości L = 2 m i grubości D = 15 cm. Przyjmij, że gęstość szkła budowlanego wynosi rho = 2500 kgm3. Wartość przyspieszenia ziemskiego g = 9,81ms2. W naszym prostym modelu podzielimy taflę szkła na cienkie warstwy, a następnie rozważymy, jakie siły skierowane pionowo działają na daną warstwę (jak na rysunku 2).

Rw6agvwhWr70d
Rys. 2. Model warstw w tafli szklanej.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
REtM40ftCaior1
Ćwiczenie 7
Podziel w myślach taflę szkła na warstwy o grubości d = 0,1 cm. Oblicz siłę ciężkości, jaka działaby na pojedynczą taką warstwę. Wynik zaokrąglij do dwóch miejsc po przecinku. Siła ta powodowałaby ruch danej warstwy w dół. F = Tu uzupełnij N
2
Ćwiczenie 8

Siłą przeciwstawiającą się ruchowi warstw szkła w dół pod wpływem siły ciężkości jest siła lepkości szkła. Będzie ona skierowana w górę. Lepkość opisuje tarcie wewnętrzne w danym materiale - jeśli (w myślach) podzielilibyśmy dany materiał na warstwy, a następnie próbowali przesunąć jedną warstwę względem drugiej, to takiemu ruchowi przeciwstawiałaby się siła lepkości. Siłę tę możemy wyrazić za pomocą wzoru:

FO=ηSuy

gdzie eta jest współczynnikiem lepkości danego materiału (mierzonym w Pa·s), S - polem powierzchni warstw, które próbują się względem siebie przesunąć, u - prędkością warstw względem siebie, y - odległością między warstwami.

Wyznacz ustaloną prędkość, z jaką powinna poruszać się warstwa szkła względem warstwy z nią sąsiadującej. Przyjmij grubość warstwy d = 0,1 cm. Współczynnik lepkości eta dla szkła budowlanego wynosi ok. 10Indeks górny 20 Pa·s.

R1BbdWaTVlJs3
u = Tu uzupełnij · 10-23 ms
R4nwv7YhVD7j92
Ćwiczenie 9
Oblicz czas (w latach), jaki byłby niezbędny, by warstwa o wysokości H = 15 m w całości spłynęła na dół. t ≈ Tu uzupełnij · 1015 lat
2
Ćwiczenie 10

Porównaj otrzymany wynik z a) czasem życia człowieka (przyjmij, że jest to 75 lat) oraz czasem życia Wszechświata (ok. 15 miliardów lat). Na podstawie tego porównania spróbuj odpowiedzieć na pytanie - czy możliwe jest zaobserwowanie efektu płynięcia szkła w oknach katedralnych?

uzupełnij treść