Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kruszelnicka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pochodne funkcji elementarnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy. Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) oblicza pochodną funkcji potęgowej o wykładniku rzeczywistym oraz oblicza pochodną, korzystając z twierdzeń o pochodnej sumy, różnicy, iloczynu, ilorazu i funkcji złożonej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi sklasyfikować wybrane funkcje elementarne
wykorzystuje pojęcie ilorazu różnicowego
stosuje poznane wiadomości do wyznaczania pochodnych wybranych funkcji elementarnych
wyciąga wnioski na podstawie zrealizowanych przykładów
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona lekcja
graffiti matematyczne
sznurkowa pajęczynka
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartki A4, mazaki
kłębek sznurka
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie w domu zapoznają się z materiałem zawartym w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz przedstawia kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Uczniowie wymieniają się informacjami pozyskanymi w domu. Metodą graffiti matematycznego sporządzają schematy zawierające wzory pochodnych wybranych funkcji elementarnych, które następnie prezentują na forum klasy.
Teraz każda grupa układa 4 zadania oparte na uzyskanych w domu wiadomościach – dwa zadania polegające na wskazaniu przykładów funkcji o pochodnej równej , dwa kolejne zadania wymagające wyznaczenia pochodnej funkcji potęgowej o wykładniku naturalnym.
Ułożone przez grupy zadania uczniowie rozwiązują wspólnie na tablicy.
Faza podsumowująca:
Liderzy grup dzielą się informacjami na temat pracy swojej grupy, prezentują pomysły, przedstawiają wątpliwości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Uczniowie metodą sznurkowej pajęczynki wybierają ucznia, który wniósł największy wkład w pracę grupy i całego zespół klasowego (uczniowie rzucają kłębkiem sznurka wzajemnie do siebie – wygrywa uczeń, który zbierze najwięcej „końców” sznurka).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu zadania z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Pochodna funkcjiPochodna funkcji
Wskazówki metodyczne:
Infografikę można wykorzystać jako wstęp do zajęć, utrwalając w ten sposób wiadomości na temat pochodnych wybranych funkcji elementarnych.