Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Apogeum rozbicia dzielnicowego i jego skutki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia mechanizmy walki o władzę w Polsce dzielnicowej;
wyjaśnia, dlaczego królowie czescy rościli sobie prawo do korony polskiej;
charakteryzuje apogeum rozbicia dzielnicowego na ziemiach polskich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Apogeum rozbicia dzielnicowego i jego skutki”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Uczniowie powinni wspomnieć o tendencjach decentralistycznych w państwie polskim, testamencie Krzywoustego i podziale ziem polskich.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Jeżeli stan przygotowania uczniów do zajęć jest niewystarczający, nauczyciel prosi o ciche zapoznanie się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i w czasie dyskusji wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Uczniowie zapoznają się z pierwszym z filmów i wykonują indywidualnie polecenie 2: „Opisz przebieg rozbicia dzielnicowego w Polsce”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi. Nauczyciel komentuje ich rozwiązania. Następnie uczniowie wykonują polecenie 3: przedstawiają konsekwencje postępującego rozbicia dzielnicowego w Polsce w XIII wieku.
Praca z drugim multimedium („Schemat + Sprawdź się”). Tym razem uczniowie pracują w grupach czteroosobowych. Zapoznają się ze schematem przedstawiającym dynastie piastowskie rządzące ziemiami polskimi i przygotowują odpowiedzi do poleceń dołączonych do schematu. Po wyznaczonym czasie wybrane grupy odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Apogeum rozbicia dzielnicowego i jego skutki” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący ocenia słownie pracę klasy w trakcie zajęć, omawia ich przebieg, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznej (do połowy XV wieku), t. 2, Przezwyciężenie rozdrobnienia feudalnego i powstanie monarchii stanowej w Polsce, oprac. G. Labuda, B. Miśkiewicz, Poznań 1967.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 10, Powstanie państw scentralizowanych i rozwój dążeń narodowych w XIII–XIV w., oprac. Z. Dąbrowska, Warszawa 1959.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się filmami, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.