Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Symbolistyczne przedstawienie świata w sonetach Jana Kasprowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna środki poetyckie użyte w Krzaku dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach Jana Kasprowicza;
porówna poetykę cyklu z innymi utworami literackimi;
zinterpretuje symbole obecne w sonetach Kasprowicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z różnych źródeł, wyszukują informacje na temat symbolizmu w literaturze i sztuce. Definiują symbolizm, oglądają obrazy symbolistów (np. Jacek Malczewski, Władysław Podkowiński) i przygotowują prezentację multimedialną na ten temat.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta, czym jest symbolizm i jak jest odbierany współcześnie. Uczniowie korzystają z wiadomości pozyskanych przed lekcją. Wymieniają dziedziny, na które wpłynął nurt symbolizmu (np. sztuka, literatura). Chętne osoby prezentują przed całą klasę przygotowany w domu materiał. Nauczyciel komentuje i ocenia wysiłek uczniów.
Prowadzący informuje uczniów o planowanym przebiegu zajęć. Wyświetla na tablicy cele oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba omawia problematykę tekstów.
Nauczyciel wyznacza 4 osoby do odczytania sonetów Kasprowicza. Każda z nich czyta po jednym utworze. Następnie prosi uczniów o wymienienie wspólnych elementów dla wszystkich czterech sonetów, o omówienie, jakie symbole znajdują się w utworach wraz z ich interpretacją. Pyta na koniec, jak zmienia się nastrój w poszczególnych sonetach.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Zapoznają się całą klasą z zamieszczonym multimedium, następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2. Chętna osoba z pary przedstawia rozwiązanie.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się” związane z sonetami Kasprowicza. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dzielą się wrażeniami na temat sonetów. Wyjaśniają, czy współczesny odbiorca jest w stanie zachwycać się poezją symboliczną, czy jest to literatura zbyt trudna.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
Praca domowa:
Poszukaj informacji o faunie i florze występującej dzisiaj w Tatrach i porównaj z nimi krajobraz opisany w cyklu Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach
Materiały pomocnicze:
Maria Podraza‑Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975.
Jean Cassou, Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może skorzystać z sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania zajęć.