Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Symbolistyczne przedstawienie świata w sonetach Jana Kasprowicza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
28) wybrane wiersze następujących poetów: Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, Leopold Staff;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpozna środki poetyckie użyte w Krzaku dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach Jana Kasprowicza;

  • porówna poetykę cyklu z innymi utworami literackimi;

  • zinterpretuje symbole obecne w sonetach Kasprowicza.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana;

  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z różnych źródeł, wyszukują informacje na temat symbolizmu w literaturze i sztuce. Definiują symbolizm, oglądają obrazy symbolistów (np. Jacek Malczewski, Władysław Podkowiński) i przygotowują prezentację multimedialną na ten temat.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta, czym jest symbolizm i jak jest odbierany współcześnie. Uczniowie korzystają z wiadomości pozyskanych przed lekcją. Wymieniają dziedziny, na które wpłynął nurt symbolizmu (np. sztuka, literatura). Chętne osoby prezentują przed całą klasę przygotowany w domu materiał. Nauczyciel komentuje i ocenia wysiłek uczniów.

  2. Prowadzący informuje uczniów o planowanym przebiegu zajęć. Wyświetla na tablicy cele oraz wspólnie ustala z nimi kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba omawia problematykę tekstów.

  2. Nauczyciel wyznacza 4 osoby do odczytania sonetów Kasprowicza. Każda z nich czyta po jednym utworze. Następnie prosi uczniów o wymienienie wspólnych elementów dla wszystkich czterech sonetów, o omówienie, jakie symbole znajdują się w utworach wraz z ich interpretacją. Pyta na koniec, jak zmienia się nastrój w poszczególnych sonetach.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Zapoznają się całą klasą z zamieszczonym multimedium, następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2. Chętna osoba z pary przedstawia rozwiązanie.

  4. Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie ćwiczenia zawarte w sekcji „Sprawdź się” związane z sonetami Kasprowicza. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wraz z nauczycielem omawiają ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Uczniowie dzielą się wrażeniami na temat sonetów. Wyjaśniają, czy współczesny odbiorca jest w stanie zachwycać się poezją symboliczną, czy jest to literatura zbyt trudna.

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Poszukaj informacji o faunie i florze występującej dzisiaj w Tatrach i porównaj z nimi krajobraz opisany w cyklu Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach

Materiały pomocnicze:

  • Maria Podraza‑Kwiatkowska, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1975.

  • Jean Cassou, Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może skorzystać z sekcji „Prezentacja multimedialna” do podsumowania zajęć.