Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Metoda wyznacznikowa rozwiązywania układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Układy równań.
Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi; podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca układ równań tak, aby otrzymać układ równoważny,
oblicza wartości wyznaczników stopnia drugiego,
rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewidomymi metodą wyznacznikową,
rozpoznaje układy równań oznaczone, nieoznaczone i sprzeczne oraz ich interpretację geometryczną,
tworzy i wykorzystuje algorytmy rozwiązywania układów równań liniowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji.
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego,
praca w grupach,
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane z rozwiązywaniem układów równań.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” .
Przedstawiciele grup krótko omawiają pojęcie wyznaczników oraz poznaną metodę.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają animację i konsultują wykonanie umieszczonego pod nią polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑4.
Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5‑8.
Materiały pomocnicze:
Rozwiązywanie układów równań metodą wyznacznikową w arkuszu kalkulacyjnym
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów do powtórzenia wiadomości z lekcji oraz utrwalenia wyznacznikowej metody rozwiązywania układów równań. Można wykorzystać ją również na przykład na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu zadań tekstowych na układy równań.