Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Edukacja i nauka na ziemiach polskich w XVI‑XVIII wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, jak zmieniały się priorytety w nauczaniu aż oświecenia;
charakteryzuje przemiany w edukacji w XVIII‑wiecznej Rzeczypospolitej;
wyjaśnia, na czym polegała przełomowość reform edukacji w oświeceniu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Edukacja i nauka na ziemiach polskich w XVI‑XVIII wieku”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” i filmie, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat zajęć i cele lekcji oraz poleca, aby uczniowie sformułowali pytania, na które chcą uzyskać odpowiedź (kryteria sukcesu).
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć (edukacja i nauka na ziemiach polskich w XVI‑XVIII wieku).
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 2: „Wymień i omów skutki niskiego poziomu szkolnictwa w wieku XVII i w pierwszej połowie wieku XVIII.”. Poleca uczniom, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi na podstawie posiadanej wiedzy. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3, wskazując najważniejsze reformy szkolnictwa dokonane w XVIII wieku.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść ćwiczenia nr 2: „Omów wpływ braci Załuskich na rozwój nauki w Rzeczpospolitej” i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Odtwarza film, a po ustalonym czasie uczniowie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się/nauczyłam się…
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia przedstawioną na początku fazy realizacyjnej uczniowską prezentację.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Jobert, Komisja Edukacji Narodowej w Polsce 1773‑1794. Jej dzieło wychowania obywatelskiego, Wrocław 1979.
Z. Libera, Oświecenie, Warszawa 1991.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1795, Kraków 2011.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z obu materiałami filmowymi, wówczas w czasie zajęć wykonują polecenia do nich, bazując na posiadanej już wiedzy.