Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z dalszym ciągiem wykładu i wykonaj kolejne polecenia.

R1EImjsQeZZDj
Film na temat edukacji i nauki na ziemiach polskich w XVI‑XVIII wieku.
Polecenie 2

Omów wpływ braci Załuskich na rozwój nauki w Rzeczpospolitej.

R1VUNGVW6IH5x
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wymień kierunki w nauce, które najprężniej rozwijały się w XVIII wieku w Rzeczpospolitej.

R1E1O8Rg4ff3k
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj kolejne polecenia.

Rmd2Vf52rLU3p
M. Kamiński, R. Śniegocki, Historia od renesansu do czasów napoleońskich. Podręcznik dla II klasy liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Część 1. Kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym, wyd. Nowa Era, Warszawa 2003, s. 264.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1b2dwu6AlyOD
Zajęcia zgodnie z zamieszczonym powyżej planem zajęć odbywały się w: Możliwe odpowiedzi: 1. szkole elementarnej., 2. Szkole Rycerskiej., 3. szkole wydziałowej., 4. kolegium jezuickim.
R1ejIgvsMfrUr
Łączenie par. Wskaż zdania prawdziwe i fałszywe.
Przedstawiony poniżej plan zajęć szkolnych:. uwzględniał zdobycze naukowe oświecenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. zawierał elementy charakterystyczne dla edukacji epoki renesansu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. dobór przedmiotów świadczy, że służył przede wszystkim kształceniu przyszłych księży. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. powstał na potrzeby szkół elementarnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. sprzyjał kształceniu przyszłych polityków i działaczy społecznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R16QfZLWBOsqx
Uzasadnij swoje odpowiedzi. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z tekstami A i B, a następnie na ich podstawie wykonaj kolejne polecenia.

Źródło A

1

Niechaj dzieci po wsiach i miasteczkach jak najwięcej bawią na otwartym a żywym powietrzu. Niech będą w ruchu i biegu. Naznaczać im różnych czasów gonitwy do jakiej mety, zakładając małe nadgrody [...]. Niechaj jeżdżą na koniach najwięcej oklep, ucząc się wskakiwać bez strzemion. Pasowanie się równych w sile i w wieku daje moc ciała i odwagę serca: a kto wie, w jakiej okoliczności takowe ćwiczenia przydać się mogą do obrony kraju?
[...]
Obroty żołnierskie, naśladując ich musztry, marsze i tym podobne mocnymi, szykownymi i zdatnymi do potrzebnej w czasie usługi kraju uczynią; zwyczaj trzymania się prosto, chodzenia mocno [...] śmiałość męską sprawią [...]
Z siłą zwyczajnie łączy się szybkość i zręczność. Również do tej dążyć powinny takowe ćwiczenia. Znajdzie uważny nauczyciel tysiąc okazyi, w których dzieci w tę szybkość, obrotność, szykowność wprawić może. [...] Niech na przykład wstępują żywo i śmiało na drabiny, na dachy, do kominów: nie będąż tacy najsposobniejsi do ratowania domów swoich i bliźnich w przypadkach pożarów, które się po miasteczkach i wsiach często trafiają? [...] To wszystko z przyjemnością umysłu, bez zalęknienia czynić mają. [...]
Kiedy [...] we wsi lub w mieście [...] zajmie się ogień, nauczyciel z uczniami najprędzej przybywać powinien, skazywać śmielszym, co pierwsi czynić mają [...]. Tymi środkami w rześkość i zręczność ich wprawiać będzie i do wykonania prawdziwej cnoty miłości bliźniego przyzwyczai.

A Cytat za: Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, op. M. Sobańska-Bondaruk i S.B. Lenard, Warszawa 1997, s. 420.

Źródło B

1

Zalecenia ustawy Komisji Edukacji Narodowej dla stanu akademickiego i na szkoły w krajach Rzeczypospolitej pisane, 1783 r.

Nauczyciele [...] uważani być powinni jako jednej Rzeczypospolitej obywatele, przejęci świetnością zamierzenia swego i urzędu tak wielkiej wagi, tym jedynie zbawieni, aby jak najdokładniej co do wiary świętej, czystych obyczajów, miłości Ojczyzny, znajomości praw narodowych i najużyteczniejszych w społeczności ludzkiej nauk wychowali i doskonalili synów obywatelskich. 

Rozdział VIII

[Rektorzy i Profesorowie] mieli obowiązek wizytować co miesiąc każdą klasę, uczestniczyć w egzaminach, popisach, rozdawaniu nagród etc. Kary nie na przykrościach na ciele składać miał rektor, ale na umartwianiu umysłu przez umniejszenie szacunku, skromne poniżenie, stosując ukaranie do charakteru, czułości, tj. wrażliwości młodego. Ogólnie mówić można, kiedy się przyczynom zasłużenia na kary zabiegać będzie, umniejszy się ich potrzeba [...] 

Rozdział XXV

[...] Polecam się w szkole grę piłkę, biegi [...], jazdę konną, ćwiczenia wojskowe oraz musztrę bez broni i zdobywanie trudniejszych miejsc, w ogóle każdy [...] obrońcą Ojczyzny swojej być powinien, nie oglądając się na płacę, lecz idąc torem sprawiedliwości i honoru [...]. Tak nierozdzielnym idąc związkiem edukacja moralna z edukacją fizyczną będą zdolne dać społeczności cnotliwego człowieka, Ojczyźnie dobrego obywatela.

B Cytat za: Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, op. M. Sobańska-Bondaruk i S.B. Lenard, Warszawa 1997, s. 421.
RJemN9qWpkhze
Wskaż wartości oraz cechy charakteru, które według autorów obu źródeł nauczyciele powinni kształtować u uczniów: Możliwe odpowiedzi: 1. odwaga, 2. indywidualizm, 3. dyscyplina, 4. erudycja, 5. krytycyzm, 6. siła fizyczna, 7. przedsiębiorczość i zaradność, 8. patriotyzm, 9. altruizm, 10. tolerancja religijna, 11. równouprawnienie płci, 12. pobożność
R43pgspDk3XbR
(Wybierz: Tak, Nie) Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).