Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Współczesność – powtórzenie wiadomości cz. 2
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienisz najważniejszych przedstawicieli światowej literatury współczesnej;
scharakteryzuje współczesną prozę i poezję polską;
poda przykłady dzieł reprezentatywnych dla światowej i polskiej literatury współczesnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi, aby uczniowie opowiedzieli o wydarzeniach historycznych związanych z epoką współczesności (nawiązują tym samym do powtórzenia współczesności - cz. 1 lekcji). Następnie indywidualnie czytają informacje w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje za pomocą rzutnika mapę myśli z e‑materiału. Uczniowie w parach, bazując na tych informacjach, charakteryzują ogólnie literaturę współczesną. Uzupełniają też mapy myśli o przykłady dzieł poszczególnych autorów.
Uczniowie zapoznają się z galerią polskich prozaików i dramatopisarzy współczesnych. Określają gatunki literackie oraz tematy, jakie podejmowali w swoich dziełach. Opisują także, jak przejawiał się postmodernizm w literaturze współczesnej. Mogą również korzystać dodatkowo z telefonu z dostępem do internetu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie tworzą mapę myśli związaną z powtórzeniem wiadomości o współczesności. Umieszczają na niej odniesienia do literatury współczesnej. Następnie wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Galeria interaktywna”.
Praca domowa:
Jak można opisać polską prozę i poezję współczesną i jakie znaczenie ma tu kontekst historyczny? Zredaguj wypowiedź na co najmniej 200 słów.
Materiały pomocnicze:
Błoński J. Autoportret Polaka w literaturze XX wieku, 1979.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976–1998, Kraków 1999.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.