Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Rzeczywistość rozszerzona

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśni definicję rzeczywistości rozszerzonej i jej różne interpretacje;

  • wie, w jakich obszarach stosowana jest AR;

  • porówna jakość wykonywanej pracy bez okularów AR i przy zastosowaniu narzędzi rzeczywistości rozszerzonej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • wykład;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • z użyciem komputera;

  • pokaz.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze szarego papieru;

  • wydrukowane egzemplarze ramek z symbolem epodreczniki.pl (sekcja „Rzeczywistość rozszerzona (AR)”.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Rzeczywistość rozszerzona”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją: „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel wybiera czterech uczniów i prosi o przygotowanie informacji o dwóch ośrodkach badawczych, w Polsce i za granicą, zajmujących się tematyką AR.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” w zapowiedzianym e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z celami zajęć. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od krótkiego wykładu: Rzeczywistość rozszerzona - Augmented reality. Uczniowie indywidualnie tworzą definicję pojęcia i ją przedstawiają na forum klasy.

Faza realizacyjna

  1. Analiza SWOT. Uczniowie dokonują analizy i oceny rzeczywistości rozszerzonej. W tym celu tworzą cztery grupy i wybierają osobę reprezentującą. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusz papieru. Reprezentant grupy losuje zadanie. Dwie grupy opracowują stan obecny omawianego zagadnienia oraz mocne i słabe strony, pozostałe zespoły stan przyszły, możliwości i zagrożenia. Uczniowie przedstawiają swoje prace. Nauczyciel zapisuje najbardziej trafne spostrzeżenia.

  2. Uczniowie przechodzą do pracy w sekcji „Prezentacja multimedialna” i zapoznają się treścią multimedium. Następuje prezentacja ośrodków badawczych, w Polsce i za granicą. Uczniowie odczytują polecenie 1. Cała grupa przygotowuje się do 10 min. dyskusji plenarnej, której przewodniczą wybrani przed lekcją uczniowie. Uczniowie wykorzystują informacje z analizy SWOT. Nauczyciel przygląda się pracy podopiecznych i komentuje.

  3. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie 1 w sekcji „Rzeczywistość rozszerzona (AR)”. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, wspomaga i komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zwracają uwagę na nabyte umiejętności. Wspólnie z nauczycielem dokonują analizy kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel wyświetla cytat w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie komentują.

Praca domowa:

  • Znajdź w sklepie z aplikacjami na telefony (App Store, Google Play, AppGallery, itp) aplikację edukacyjną, która wykorzystują rzeczywistość rozszerzoną. Zainstaluj jedną z nich i opisz zalety używania AV w trakcie nauki.

  • Wyszukaj w internecie aplikację, która umożliwia wykorzystanie markerów AR. Wydrukuj znaczniki dla różnych obiektów, rozmieść je w różnych miejscach w swoim pokoju i zaproponuj koledze lub koleżance grę w znalezienie ich. Kiedy zgromadzi już wszystkie, stwórzcie galerię.

Materiały pomocnicze:

  • Kelly Weinersmith, Zach Weinersmith, Jakoś wkrótce. Dziesięć technologii niedalekiej przyszłości, które wszystko usprawnią i/lub zepsują, Kraków 2020.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.