Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rzeczywistość rozszerzona
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni definicję rzeczywistości rozszerzonej i jej różne interpretacje;
wie, w jakich obszarach stosowana jest AR;
porówna jakość wykonywanej pracy bez okularów AR i przy zastosowaniu narzędzi rzeczywistości rozszerzonej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
wykład;
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
pokaz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze szarego papieru;
wydrukowane egzemplarze ramek z symbolem epodreczniki.pl (sekcja „Rzeczywistość rozszerzona (AR)”.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Rzeczywistość rozszerzona”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z sekcją: „Przeczytaj”.
Nauczyciel wybiera czterech uczniów i prosi o przygotowanie informacji o dwóch ośrodkach badawczych, w Polsce i za granicą, zajmujących się tematyką AR.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” w zapowiedzianym e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z celami zajęć. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od krótkiego wykładu: Rzeczywistość rozszerzona - Augmented reality. Uczniowie indywidualnie tworzą definicję pojęcia i ją przedstawiają na forum klasy.
Faza realizacyjna
Analiza SWOT. Uczniowie dokonują analizy i oceny rzeczywistości rozszerzonej. W tym celu tworzą cztery grupy i wybierają osobę reprezentującą. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusz papieru. Reprezentant grupy losuje zadanie. Dwie grupy opracowują stan obecny omawianego zagadnienia oraz mocne i słabe strony, pozostałe zespoły stan przyszły, możliwości i zagrożenia. Uczniowie przedstawiają swoje prace. Nauczyciel zapisuje najbardziej trafne spostrzeżenia.
Uczniowie przechodzą do pracy w sekcji „Prezentacja multimedialna” i zapoznają się treścią multimedium. Następuje prezentacja ośrodków badawczych, w Polsce i za granicą. Uczniowie odczytują polecenie 1. Cała grupa przygotowuje się do 10 min. dyskusji plenarnej, której przewodniczą wybrani przed lekcją uczniowie. Uczniowie wykorzystują informacje z analizy SWOT. Nauczyciel przygląda się pracy podopiecznych i komentuje.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie 1 w sekcji „Rzeczywistość rozszerzona (AR)”. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów, wspomaga i komentuje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zwracają uwagę na nabyte umiejętności. Wspólnie z nauczycielem dokonują analizy kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wyświetla cytat w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie komentują.
Praca domowa:
Znajdź w sklepie z aplikacjami na telefony (App Store, Google Play, AppGallery, itp) aplikację edukacyjną, która wykorzystują rzeczywistość rozszerzoną. Zainstaluj jedną z nich i opisz zalety używania AV w trakcie nauki.
Wyszukaj w internecie aplikację, która umożliwia wykorzystanie markerów AR. Wydrukuj znaczniki dla różnych obiektów, rozmieść je w różnych miejscach w swoim pokoju i zaproponuj koledze lub koleżance grę w znalezienie ich. Kiedy zgromadzi już wszystkie, stwórzcie galerię.
Materiały pomocnicze:
Kelly Weinersmith, Zach Weinersmith, Jakoś wkrótce. Dziesięć technologii niedalekiej przyszłości, które wszystko usprawnią i/lub zepsują, Kraków 2020.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.