Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Objętość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa: X Stereometria, Poziom podstawowy

Uczeń:

6) oblicza  objętości  i  pola  powierzchni  graniastosłupów,  ostrosłupów,  walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Oblicza objętość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego mając daną długość krawędzi podstawy i wysokości graniastosłupa.

  • Oblicza objętość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego mając dane długości różnych odcinków i miary kątów w graniastosłupie.

  • Oblicza długości odcinków i miary kątów w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym mając jego objętość.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody pracy:

  • burza mózgów

  • rozmowa nauczająca

  • dyskusja

  • ćwiczeniowa

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • modele graniastosłupów.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami przypomina w formie pogadanki dotychczasowe wiadomości o graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym: odcinki, kąty w graniastosłupie prawidłowym sześciokątnym.

  2. Nauczyciel wspierając się sekcją wprowadzenie formułuje pytanie kluczowe odnoszące się do rzeczywistości.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami formułują kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina pojęcie objętości i przy wsparciu sekcji Przeczytaj odnosi je do graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego.

  2. Nauczyciel analizuje przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj.

  3. Nauczyciel przedstawia uczniom Aplet przykładu obliczania objętości graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego. Stara się, aby pomysły na kolejne kroki wychodziły od uczniów, prowadzi dyskusję nad kolejnymi etapami rozwiązywania zadania.

  4. Uczniowie rozwiązują w parach ćwiczenia 1‑4 z sekcji Sprawdź się.

  5. Nauczyciel wraz z uczniami sprawdzają odpowiedzi i analizują rozwiązania.

  6. Wybrani uczniowie rozwiązują Ćwiczenia 7 i 8 na tablicy przy wsparciu nauczyciela i giełdzie pomysłów pozostałej części klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują samodzielnie polecenia z sekcji Aplet.

  2. Uczniowie dokonują ewaluacji kryteriów sukcesu wybraną przez nauczyciela metodą.

Praca domowa:

Ćwiczenie 5 i 6 z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Jednostki objętości. Zamiana jednostekDM74Fv96qJednostki objętości. Zamiana jednostek

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium do samodzielnego przygotowania do sprawdzianu z działu.