Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Elżbieta Kawecka

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi.

V. Drgania. Uczeń:
4) analizuje zależności położenia, prędkości i przyspieszenia od czasu dla ciała w ruchu drgającym harmonicznym oraz interpretuje wykresy tych zależności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna wykres zależności współrzędnej prędkości od czasu ciała poruszającego się ruchem drgającym harmonicznym.

  2. nauczy się tworzyć wykresy zależności współrzędnej prędkości od czasu oscylatora harmonicznego o różnej amplitudzie i częstotliwości drgań.

  3. zastosuje zależność współrzędnej prędkości od czasu do opisu ruchu harmonicznego przy różnych fazach początkowych.

  4. przeanalizuje i zinterpretuje wykresy zależności współrzędnej prędkości od czasu w ruchu harmonicznym.

  5. obliczy wartość prędkości przy różnych położeniach ciała drgającego.

Strategie nauczania:

formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące

Metody nauczania:

Praca z wykorzystaniem multimediów, analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Animacja/ model 3D „Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym i jego interpretacja”, zestaw zadań interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Cechy ruchu harmonicznego”, „Wykres zależności położenia od czasu i jego interpretacja”.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie (pogadanka wstępna): Nauczyciel omawia rolę i znaczenie wykresów w badaniu i analizowaniu zależności miedzy różnymi wielkościami fizycznymi. Podaje przykłady.

Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy.

Pytania skierowane do uczniów:

- Naszkicuj wykres zależności położenia od czasu ciała poruszającego się ruchem harmonicznym.

- Wymień i zdefiniuj wielkości fizyczne, stosowane do opisu ruchu drgającego.

- Omów zależność wychylenia od czasu w ruchu harmonicznym.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia sposób pracy i zadania uczniów.

  2. Praca indywidulana - uczniowie oglądają animację/model 3D.

  3. Nauczyciel dzieli klasę na grupy 2‑osobowe (np. metodą losowania).

  4. Uczniowie analizują w parach przykłady 1. i 2.

  5. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby udziela wskazówek.

  6. Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 1, 5, 8.

  7. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, pomaga, wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Praca w parach. Uczniowie rozwiązują zadania: 4 i 6 z zestawu zadań interaktywnych.

  2. Nauczyciel kieruje dyskusją podsumowującą w oparciu o rozwiązane zadania.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 2, 3 i 7 z zestawu zadań interaktywnych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animację/ model 3D „Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym i jego interpretacja” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też wykorzystana przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.