Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Kawecka |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Treści nauczania – wymagania szczegółowe V. Drgania. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | formative feedback - kształtująca (ucząca) informacja zwrotna lub ocenianie kształtujące |
Metody nauczania: | Praca z wykorzystaniem multimediów, analiza pomysłów. |
Formy zajęć: | - praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | Animacja/ model 3D „Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym i jego interpretacja”, zestaw zadań interaktywnych. |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Cechy ruchu harmonicznego”, „Wykres zależności położenia od czasu i jego interpretacja”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie (pogadanka wstępna): Nauczyciel omawia rolę i znaczenie wykresów w badaniu i analizowaniu zależności miedzy różnymi wielkościami fizycznymi. Podaje przykłady. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy. Pytania skierowane do uczniów: - Naszkicuj wykres zależności położenia od czasu ciała poruszającego się ruchem harmonicznym. - Wymień i zdefiniuj wielkości fizyczne, stosowane do opisu ruchu drgającego. - Omów zależność wychylenia od czasu w ruchu harmonicznym. | |
Faza realizacyjna: | |
| |
Faza podsumowująca: | |
| |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań nr 2, 3 i 7 z zestawu zadań interaktywnych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animację/ model 3D „Wykres zależności prędkości od czasu w ruchu drgającym i jego interpretacja” można wykorzystać podczas lekcji według scenariusza. Może być też wykorzystana przez uczniów do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |