Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: informatyka
Temat: Wprowadzenie do funkcji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) projektuje i programuje rozwiązania problemów z różnych dziedzin, stosuje przy tym: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje z parametrami i bez parametrów, testuje poprawność programów dla różnych danych; w szczególności programuje algorytmy z punktu I.2);
2) do realizacji rozwiązań problemów prawidłowo dobiera środowiska informatyczne, aplikacje oraz zasoby, wykorzystuje również elementy robotyki.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) stosuje zasady programowania strukturalnego i obiektowego w rozwiązywaniu problemów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna podstawowe metody tworzenia funkcji w Pythonie;
używa różnych sposobów zapisu parametrów funkcji;
rozumie koncepcję programistyczną funkcji jako „czarnej skrzynki”
wskazuje problemy, które mogą być zaprezentowane za pomocą funkcji (podzielone na mniejsze).
Strategie nauczania:
bezpośrednia strategia poznawcza;
strukturalna.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
kula śniegowa;
mapa skojarzeń;
dyskusja;
metoda przypadków.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery ze środowiskiem Python 3 / IDLE;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Krótka pogadanka o podziale większych problemów na mniejsze.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Kula śniegowa – Jak jest zbudowana funkcja w Python 3? Uczniowie w parach przygotowyją wyjaśnienie problemu. Potem łaczą się w czwórki, porównują swoje propozycje, weryfikują je i tworzą wspólne rozwiązanie. astępnie łączą się w liczniejsze grupy, aż do stworzenia ogólnoklasowego rozwiązania.
Weryfikacja utworzonej definicji z wykorzystaniem ilustracji interaktywnej w treści lekcji.
Faza realizacyjna
Omówienie innych sposobów definiowania parametrów funkcji – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z fragmentem treści lekcji, następnie wybrane pary przedstawiają zebrane informacje na forum klasy.
Praca z multimedium bazowym – audiobook. Po odsłuchaniu materiału uczniowie zastanawiają się, jakie są główne zalety funkcji – tworzą mapę skojarzeń.
Podział klasy na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie problemu, w rozwiązaniu którego można użyć funkcji. Prezentacja na forum klasy: pozostali uczniowie weryfikują pomysły kolegów, uzupełniają je, dyskutują.
Praca w parach. Uczniowie tworzą i testują własne funkcje na podstawie przykładów z e‑materiału, m.in. funkcja
print
, funkcja zwracająca więcej niż jeden parametr. Prezentacja wyników na forum klasy.Praca w grupach. Uczniowie wymyślają problem, który można podzielić na mniejsze elementy/etapy i zakodować jako funkcje. Grupy tworzą rozwiązanie problemów i prezentują je pozostałym uczniom.
Wspólna dyskusja o zrealizowanych funkcjach.
Uczniowie uruchamiają program składający się z wytworzonych przez nich funkcji.
Faza podsumowująca
Wybrany uczeń podsumowuje lekcję, wskazując na umiejętności, które nabył podczas zajęć.
Praca domowa:
Napisz program, który będzie symulował X rzutów monetą. Zdefiniuj funkcję rzut_monety(ilosc)
, której wynikiem będzie liczba wyrzuconych orłów. Niech parametr ilosc ma wartość domyślną 26.
Materiały pomocnicze:
Dokumentacja dla Python 3.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać audiobook w nauczaniu wyprzedzającym. Uczniowie słuchają jego treści przed lekcją, a podczas zajęć w parach przygotowują pytania do tekstu i przepytują się nazwajem ze znajomości poruszanych w audiobooku zagadnień.