Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Demokracja narzucona
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
18) rozpoznaje przejawy zagrożeń dla funkcjonowania demokracji; porównuje specyfikę państwa autorytarnego i totalitarnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przypadek nieudanej demokratyzacji Iraku po 2003 r.;
wymienia warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby demokracja funkcjonowała prawidłowo;
przedstawia możliwe konsekwencje narzucenia demokracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją dwie wybrane/chętne osoby przygotowują w domu prezentację na podstawie rozdziału Zbrojni misjonarze z książki Johna Graya Czarna msza.
Wybrane osoby przygotowują prezentację.
Faza wstępna
1. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jaką część współczesnych państw stanowią państwa demokratyczne?”. Odpowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy.
2. Nauczyciel przedstawia przedmiot i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie oglądają animację Nieudana próba narzucenia demokracji Irakowi. Nauczyciel udziela wyjaśnień związanych z interwencją militarną USA z 2003 r. Zwraca uwagę na historyczny kontekst i dominującą rolę Stanów Zjednoczonych po zakończeniu zimnej wojny, zamachy terrorystyczne z 11.09.2001 r. oraz ówczesną politykę międzynarodową George’a W. Busha.
2. Dwoje uczniów przedstawia przygotowaną w domu prezentację na podstawie rozdziału Zbrojni misjonarze z książki Johna Graya Czarna msza. Nauczyciel uzupełnia ją, jeśli jest taka konieczność, o istotne informacje.
3. Nauczyciel inicjuje dyskusję w formacie burzy mózgów na temat: „Czy demokracja jest ustrojem uniwersalnym?”. Nauczyciel przywołuje przypadek Afganistanu, Libii i Egiptu w XXI w. oraz – z drugiej strony – Niemiec i Japonii po II wojnie światowej.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel pokazuje uczniom ranking państw według ustrojów politycznych tygodnika „The Economist”. Zwraca uwagę na związek demokracji z kulturowymi uwarunkowaniami społeczeństwa. Dane zostają skonfrontowane z zapisanymi na tablicy odpowiedziami uczniów z fazy wstępnej lekcji.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie do animacji.
Materiały pomocnicze:
Liberalne wartości mogą przetrwać bez liberalnej demokracji. Z Johnem Grayem rozmawiają Łukasz Pawłowski i Adam Puchejda, kulturaliberalna.pl.
Krzysztof Jurek, Elementy kultury politycznej i przykładowy ich wpływ na postrzeganie państwa i demokracji przez Polaków, kulturaihistoria.umcs.lublin.pl.
Jan Wróbel, Wróbel: Demokracja i obowiązki, gazetaprawna.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.