| |
| |
| Interferencja fal wysyłanych przez identyczne źródła |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; X. Fale i optyka. Uczeń: 10) stosuje zasadę superpozycji fal; wyjaśnia zjawisko interferencji fal; podaje warunki wzmocnienia oraz wygaszenia się fal; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
odróżnia fale harmoniczne od fal o bardziej złożonych kształtach przebiegów czasowych.
wykonuje doświadczenie pokazujące interferencję fal dźwiękowych i analizuje jego wyniki.
stosuje zdobytą wiedzę w celu wyznaczenia spodziewanych wyników nakładania się fal z różnych źródeł, a następnie ocenia słuszność swoich przewidywań.
|
| strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
| - pogadanka, - pokaz multimedialny, - analiza pomysłów. |
| - wykład, - praca grupowa. |
| Projektor multimedialny, komputer z podłączonymi dwoma głośnikami. Ewentualnie oscyloskop i różne instrumenty, w tym organy elektryczne. |
| e‑materiał „Na czym polega zasada superpozycji fal?”, materiały internetowe: generator akustyczny (np. wpisując w wyszukiwarce „generator akustyczny online”, grafiki przedstawiające przebiegi czasowe (np. wpisując w wyszukiwarce „acoustic wave shape flute”). |
|
|
Nauczyciel przedstawia zagadnienia nakładania się dźwięków organów elektrycznych dobywających się z dwóch głośników, zadając pytanie, jaki będzie spodziewany wynik ich nałożenia. Propozycje uczniów zostają hasłowo zapisane na tablicy (np. „głośniej z dwóch niż z jednego głośnika” ...) |
|
Zapisy czasowe dla różnych instrumentów. Jeśli jest taka możliwość - nauczyciel z pomocą uczniów może wykonać własny zapis na oscyloskopie, jeśli nie - przykładowe zapisy można znaleźć wpisując w wyszukiwarce internetowej „acoustic wave shape flute”. Uczniowie opisują jakościowo, czym różni się kształt fali z różnych instrumentów i jak wyglądałby ten zapis dla fal harmonicznych, których niezłym źródłem mogą być proste organy elektryczne.
Doświadczenie. Nauczyciel przedstawia oprogramowanie (jeśli nie posiada własnego, można je znaleźć wpisując w wyszukiwarce internetowej hasło „generator akustyczny online”), które zostanie wykorzystane jako generator fal harmonicznych i tłumaczy przebieg doświadczenia zgodny z opisanym w tekście e‑materiału. Uczniowie przygotowują i wykonują doświadczenie, wykorzystując smartfon jako detektor do zapisu dźwięku i obrazu. Wynik nagrania zostaje przeanalizowany przez uczniów.
Wyjaśnienie. Nauczyciel przedstawia animację i w formie pogadanki wyjaśnia sposób powstawania wzmocnień i wygaszeń fali.
|
|
Uczniowie sprawdzają, które przewidywania zgłoszone w fazie wprowadzającej się potwierdziły. Uczniowie rozwiązują zadanie 6. |
|
W domu uczniowie mają wykonać zadania 1‑5 oraz 7‑8. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja służy do wykorzystania na lekcji oraz do powtórzenia wiadomości w domu. |