Pokaż ćwiczenia:
R1Nmg4qsXNsAW2
Ćwiczenie 1
Wybierz uzupełnienia zdań: Dwie fale wzmacniają się w tych punktach, w których drgania dla obu fal osobno odbywałyby się w zgodnych / przeciwnych /dowolnych fazach. W punktach, w których spotykają się fale w fazach przeciwnych następuje wzajemne wzmocnienie fal / następuje wzajemne wygaszenie fal / nie następuje ani wzmocnienie ani wygaszenie fal. Punkty, w których następują wzmocnienia dwóch jednakowych kolistych fal harmonicznych układają się w przybliżeniu na liniach prostych / okręgach.
R1RW21yR0LKVa1
Ćwiczenie 2
Jedno z dwóch punktowych źródeł o jednakowych częstotliwościach emituje falę w przeciwnej fazie do drugiego, tzn. w chwili, gdy jedno źródło wytwarza maksimum fali („górkę”), drugie wytwarza minimum fal („dolinę”). W porównaniu do sytuacji opisanej dla Rys. 3. zmiana ta spowodowałaby, że: Możliwe odpowiedzi: 1. cały obraz by się rozmazał, 2. nic by się nie zmieniło w stosunku do obrazu wytworzonego przez dwa źródła zgodne w fazie, 3. wzmocnienia dla tego obrazu byłyby tam, gdzie były wygaszenia dla obrazu wytworzonego przez źródła o zgodnej fazie
RXctzYnaw90Om1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Które z poniższych par źródeł pozwalałyby na zaobserwowanie obrazu interferencji fal?. Dwie podskakujące w miejscu rytmicznie w takt muzyki uczestniczki ćwiczeń "aerobik w wodzie".. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Dźwięki wydawane przez dwa jednakowe traktory pracujące w odległości kilku metrów od siebie.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Oświetlona światłem lasera nieprzezroczysta przesłona, w której zostały zrobione dwa malutkie otwory znajdujące się blisko siebie.. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz
RjPA0cdTkW7OH2
Ćwiczenie 4
Model fali kolistej wokół punktowego źródła można wykonać z pomocą cyrkla (najlepiej na papierze w kratkę) rysując kilka koncentrycznych okręgów o promieniu 1 cm, 2 cm, 3 cm itd. Okręgi odzwierciedlają maksima („górki”) fal o długości fali równej 1 cm, rozchodzących się na powierzchni wody. Wykonaj w ten sposób trzy rysunki, przedstawiające fale rozchodzące się z dwóch źródeł odległych o
a) 0,5 cm,
b) 1,5 cm,
c) 2,5 cm.
Punkty, w których dwa okręgi się przecinają będą układać się w linie (odpowiadające wzmocnieniu fal). Ile takich linii widać na każdym z wykonanych rysunków? (Dwie linie będące w przybliżeniu półprostymi znajdującymi się po przeciwległych stronach źródeł traktujemy jako fragmenty pojedynczej długiej linii.) Odpowiedzi:
a) 1. 4, 2. 5, 3. 3, 4. 2, 5. 1
b) 1. 4, 2. 5, 3. 3, 4. 2, 5. 1
c) 1. 4, 2. 5, 3. 3, 4. 2, 5. 1
R1IbX2FQO34Jx1
Ćwiczenie 5
Wskaż prawdziwe dokończenie zdania (mogą w tym pomóc wnioski z zadania 4). Kiedy dwa źródła wysyłają koliste fale harmoniczne, wówczas powstaje obraz interferencyjny, na którym liczba linii wzmocnienia fal zależy od Możliwe odpowiedzi: 1. długości fal, niezależnie od odległości między źródłami, 2. stosunku długości fali do odległości między źródłami, 3. odległości między źródłami, niezależnie od długości fali
2
Ćwiczenie 6
R18db2uoGRbse
Mamy dane cztery punkty na linii przechodzącej przez dwa głośniki odległe o d. Głośniki wytwarzają zgodne w fazie fale harmoniczne o długości fali 40 cm. W którym z punktów nastąpiłoby wzmocnienie, w którym wygaszenie fal, a w którym amplituda fali na tej linii byłaby mniej więcej taka sama, jak gdyby była wytworzona przez jeden głośnik? a) Gdy d = 40 cm: wzmocnienie / wygaszenie / jak jeden głośnik

b) Gdy d = 60 cm: wzmocnienie / wygaszenie / jak jeden głośnik

c) Gdy d = 67 cm: wzmocnienie / wygaszenie / jak jeden głośnik

d) Gdy d = 120 cm: wzmocnienie / wygaszenie / jak jeden głośnik
RLyQbNXGV3XZi2
Ćwiczenie 7
Jak należy wykonać doświadczenie, które pozwoliłoby pokazać, że niskie tony grane na organach elektrycznych odpowiadają fali harmonicznej o dużej długości, a wysokie tony odpowiadają fali o małej długości? Do organów podłączyć 1 głośnik / 2 głośniki i ustawić w odległości 1 metra Poprosić pomocnika, aby przez długi czas naciskał klawisz niskiego tonu, a później podobnie długo klawisz wysokiego tonu / dwa klawisze na raz – jeden wysokiego, drugi niskiego tonu Przemieszczać się wzdłuż linii prostopadłej / równoległej do linii łączącej głośniki Słuchać dźwięku jednym uchem / zatykając drugie / dwojgiem uszu na raz O tym, że pierwszy ton odpowiada większej długości fali niż drugi świadczyć będzie, że podczas grania pierwszego tonu głośność słyszanego dźwięku będzie się zmieniać częściej / rzadziej niż podczas grania drugiego tonu.
2
Ćwiczenie 8
R11ROp5XVg7yZ
Rozważmy doświadczenie przedstawione na Rys. 5. Głośniki znajdowały się w odległości 1 m jeden od drugiego. Obserwator znajdował się początkowo dokładnie na symetralnej odcinka łączącego głośniki, w odległości 4 m od niego, a następnie poruszał się po linii równoległej do linii łączącej głośniki. Na samym początku słyszał wzmocnienie fal, potem zaobserwował ich wygaszenie, potem znowu wzmocnienie, potem wygaszenie, potem gdy znów usłyszał wzmocnienie, zatrzymał się. Kąt między początkową a końcową linią wzmocnień wynosił 30º. Jaką drogę przebył obserwator? Wybierz prawidłową (przybliżoną) odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. 1,1 m, 2. 2,3 m, 3. 5 m