Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pola przekrojów sześcianu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X Stereometria

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje przekroje w sześcianie i dopasowuje odpowiedni wzór na pole,

  • oblicza pola przekrojów w sześcianie,

  • oblicza długości odcinków, pole powierzchni i objętość sześcianu znając pole pewnego przekroju.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody pracy:

  • burza mózgów,

  • mapa myśli,

  • dyskusja,

  • ćwiczeniowa.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • przeźroczyste modele sześcianów z zaznaczonymi odcinkami, przekrojami.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel i uczniowie metodą burzy mózgów przypominają jaki kształt może mieć przekrój sześcianu.

  2. Uczniowie wykonują w parach na kartkach mapę myśli, na której umieszczają w szczególności najbardziej charakterystyczne przekroje sześcianu wraz ze wzorami na pola, które trzeba zastosować.

  3. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje wybrane przykłady z sekcji Przeczytaj i prezentuje uczniom animację 3D.

  2. Uczniowie w tych samych parach wykonują ćwiczenia zamknięte z sekcji Sprawdź się.

  3. Nauczyciel wraz z uczniami dyskutują nad otrzymanymi wynikami, prezentuje poprawne odpowiedzi.

  4. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy zadania otwarte z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wraz z uczniami podsumowują jakimi figurami może być przekrój sześcianu i jak oblicza się ich pole.

  2. Nauczyciel zwraca uwagę na szczególne przekroje w sześcianie np. sześciokąt foremny, trójkąt równoboczny, którego bokami są przekątne ścian, prostokąt, którego bokami są krawędzie sześcianu i przekątne ścian i przypomina wzory na pola.

  3. Uczniowie wskazują co w lekcji było dla nich najtrudniejsze.

Praca domowa:

  • Wykonać polecenia z sekcji Animacja 3D.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animacja 3D może zostać wykorzystana w lekcji o własnościach sześcianu.