Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kodeksy prawne: statuty Kazimierza Wielkiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej. Uczeń:
1) rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje cel powstania statutów kazimierzowskich,
opisuje źródła prawa, z którego się wywodzą,
analizuje zasady prawne statutów Kazimierza Wielkiego,
charakteryzuje system prawny Królestwa Polskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa mentalna,
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem schematu i ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
1. Uczniowie mają za zadanie wyszukać informacje o statutach kazimierzowskich.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Czemu miała służyć kodyfikacja prawa zlecona przez Kazimierza Wielkiego?”. Prezentują wyniki swoich poszukiwań dotyczących statutów kazimierzowskich i zapisują informacje w formie mapy mentalnej.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie na podstawie materiałów z sekcji Przeczytaj omawiają zasady funkcjonowania prawa na ziemiach polskich przed panowaniem Kazimierza III Wielkiego, w tym polskie prawo zwyczajowe.
2. Podział klasy na cztery grupy. Zadaniem każdego zespołu jest opracowanie na podstawie dostępnych źródeł przydzielonego zagadnienia:
grupa 1 – geneza działalności prawodawczej króla Kazimierza Wielkiego,
grupa 2 – przyczyny spisania statutów kazimierzowskich,
grupa 3 – postanowienia statutu wielkopolskiego,
grupa 4 – postanowienia statutu małopolskiego.
Po wyznaczonym czasie reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać im pytania.
3. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie analizują główne zasady prawne zawarte w statutach kazimierzowskich. Następnie wykonują ćwiczenia dołączone do schematu. Chętne/wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8 z sekcji Sprawdź się. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Chętni/wybrani uczniowie przedstawiają znaczenia statutów kazimierzowskich dla rozwoju państwa i prawa na ziemiach polskich.
2. Dyskusja podsumowująca: „Czy zamierzony cel, jaki przyświecał władcy podczas kodyfikacji prawa, został spełniony?”. Po jej zakończeniu wybrane osoby prezentują wnioski.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Feliks Kiryk, Wielki król i jego następca, Kraków 1992.
Juliusz Bardach, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2001.
Jerzy Wyrozumski, Kazimierz Wielki, Wrocław 1986.
Franciszek Połomski, Piotr Jurek, Historia państwa i prawa polski. Źródła, Wrocław 1997.
Wacław Uruszczak, Statuty Kazimierza Wielkiego jako źródło prawa polskiego, „Studia z Dziejów Prawa i Państwa Polskiego” 1999, nr 3.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako inspiracja dla uczniów do przygotowania prezentacji multimedialnej poświęconej Kazimierzowi Wielkiemu.