Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Entropia |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony VI. Termodynamika. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach; praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Na czym polegają zjawiska odwracalne i nieodwracalne?”, „Entropia”, „Jak zinterpretować II zasadę termodynamiki?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
| |
Faza realizacyjna | |
Uczniowie podają przykłady procesów nieodwracalnych. Następnie nauczyciel wyjaśnia, że nieodwracalność procesów termodynamicznych związana jest z korpuskularną budową materii. Nauczyciel wprowadza pojęcie entropii jako miary stanu uporządkowania oraz związek entropii z prawdopodobieństwem wystąpienia danego stanu układu. Uczniowie w dyskusji ustalają, jak ewoluuje nierównowagowy układ termodynamiczny: od stanów mniej prawdopodobnych do stanów bardziej prawdopodobnych i z pomocą nauczyciela formułują prawo wzrostu entropii w procesach spontanicznych. Uczniowie oglądają film i odpowiadają na pytania z nim związane. | |
Faza podsumowująca | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, których nie rozwiązano na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału. Celowe może też być polecenie, aby uczniowie obejrzeli film przed lekcją, co może pomóc w zrozumieniu zagadnień omawianych na lekcji. Jednak w tym wypadku należy film powtórnie obejrzeć na lekcji po wprowadzeniu pojęcia entropii i prawa wzrostu entropii, co pozwoli uczniom w pełni zrozumieć film. |